"Misslyckande från vår sida"

- in Nyheter
@Karolina Jakstrand

Umashree Pancholys fall är inte unikt. LU accomodation försöker lösa liknande problem på plats i korridorerna. Men skulle problemen bestå är det den drabbade som får valet att flytta.

Sara van Lunteren, avdelningschef på LU accomodation. Foto: Lukas Norrsell
Sara van Lunteren, avdelningschef på LU accomodation.
Foto: Lukas Norrsell

När Lundagård begär ut LU accomodations samtliga dokument från 2013 rörande mobbing och diskriminering är mejlsvaret tillbaka från ansvarig tydligt: ”Vi har inga ärenden rörande diskriminering eller mobbing registrerade 2013 och inget sådant fall har kommit till min kännedom.”.

När Lundagård i stället begär ut samtliga klagomål från 2013 anser LU accomodation att materialet är så omfattande att det kommer ta lång tid att få ut. I stället ringer de upp och undrar vilken typ av fall Lundagård är intresserade av.

Det visar sig att Umashree Pancholys situation inte är unik. Enligt Sara van Lunteren, avdelningschef på LU accomodation, har de ett tiotal liknande fall per år. Men när Lundagård även vill se dokument från de ärendena blir det åter problem.
– Vi vill inte lämna ut materialet, då det är känsliga uppgifter för de som har blivit utsatta, säger hon.

I stället börjar Sara van Lunteren förklara vad LU accomodation gör för att säkerställa att deras hyresgäster hamnar i ett klimat som passar dem redan från början.
– Studenten kan alltid ange om den har några speciella önskemål när de skriver sin bostadsansökan. Det är inte ovanligt att det kommer så pass många som önskar att få bo i en extra lugn korridor att vi kan ordna det. Vi har inga garantier men vi gör vad vi kan, säger hon.

Men om ett problem likt Umashree Pancholys väl skulle uppstå försöker LU accomodation först att lösa det på plats i den egna korridoren.
– Vi har anställt en ny person som bland annat ska kontrollera boendena och ha kontakt med hyresgästerna. Vi vill jobba förebyggande för att sådant här inte ska hända, säger Sara van Lunteren.

Offren får flytta
Enligt Umashree Pancholy sköttes alla åtgärder från LU accomodation via mejl, där de andra hyresgästerna ombads lugna ner sig – något som inte hjälpte. Enligt Sara van Lunteren hade nästa steg varit att hon skulle erbjudas en ny bostad i en annan korridor. Konkret hade alltså Umashree Pancholy fått välja att byta bostad samtidigt som grannarna som mobbade henne hade fått bo kvar.
– Men eftersom hon nu har lämnat Sverige blir det inte aktuellt. En kille med liknande problem fick dock en ny bostad. Oavsett är det alltid ett misslyckande från vår sida när våra hyresgäster tvingas flytta.

Vanligt med kulturkrockar
På Studenthälsan i Lund är det vanligt att internationella studenter hör av sig om olika problem. Ulrike Linse Strömland, psykolog på Studenthälsan, känner väl igen komponenterna i Umashree Pancholys berättelse.
– Det är många internationella studenter som upplever en enormt stor kulturkrock när de kommer hit, både i själva undervisningen och i det sociala livet. Många reagerar också över Lunds alkoholkultur.

Hon tror dock inte att det är mer festande på internationella korridorer än på icke-internationella.
– Men om man flyttar till en plats där det plötsligt festas i ens eget hem och man är ensam student från en kultur där sådant är ovanligt, då blir det en väldigt stor krock.

LÄS MER: Fick nog av trakasserier – nu lämnar hon Sverige