Samhällsstudenterna uppskattar sin utbildningskvalitet, men mot bristen av lärarledda undervisningstimmar riktas stort missnöje. Det visar Samhällsvetarkårens nyligen presenterade rapport, baserad på studenternas egna åsikter om sin utbildning.
Samhällsvetarkåren publicerade i veckan en sammanställning av resultatet från höstens ”Speak Up Days”, en undersökning i vilken fakultetens studenter får komma till tals gällande sin utbildnings kvalitet. Närmare 400 svar registrerades, och deltagarnas inslagna kritik var given: lärarsituationen.
På de flesta av de olika institutionerna anses föreläsarna vara av hög kvalitet – när studenterna väl får ta del av vad föreläsarna har att säga. En stark och omfattande kritik har riktats mot de allt färre timmar studenterna tillåts lyssna till sina föreläsare.
– Problemet är gammalt och välkänt. Vi arbetar ständigt med att föra det på tals. Men det handlar om ekonomi. I slutändan är det upp till universitetet, säger Samhällsvetarkårens vice ordförande för utbildningsansvar Sebastian Persson.
Ingenting verkar hända
Problemet med för få lärarledda timmar har varit på tapeten sedan länge. Men trots dess högt prioriterade ställning, har situationen gått i stå. Ingenting verkar hända.
– För få lärarledda timmar är ett problem vi har – där är vi helt eniga. Men det spelar ingen roll hur många gånger det påpekas av studenter som kollektiv, det är ett strukturellt problem, säger Ann-Katrin Bäcklund, dekanus vid samhällsvetenskapliga fakulteten. Hon menar att de som styr håller för hårt i plånboken.
– Statsmakten anser att våra studenter klarar sig genom självstudier. Det är så vi klassificeras. Vi jobbar hårt med att påpeka att våra studenter behöver mer än så, förklarar hon.
Olika prisklasser
I Samhällsvetarkårens undersökning var endast ett program redo att rikta positiv kritik mot graden av lärarledd undervisning: Psykologprogrammet. Detta är emellertid inget konstigt, då programmet arbetar utefter andra ekonomiska förutsättningar. Utbildningen ingår i en annan prisklass.
– Just psykologutbildningen klassificeras som en professionsutbildning, den har en annan, högre prislapp, menar Ann-Katrin Bäcklund.