Helsingborgssektionen Agora och Campus Helsingborg försöker på många sätt ligga nära arbetslivet. En del i detta är projektet Agora-dagen, en montermässa fylld av mailadresser på visitkort och nystrukna CV-kuvert.
Agora-dagen arrangeras av Samhällsvetarkårens Helsingborgssektion Agora och är ett tillfälle för företag att komma till Campus Helsingborg för att ragga sommar- ex- och heltidsjobbare. Huvudrummet U2 är fyllt av montrar, kostymbeklädda företagsambassadörer och blyga studenter med CV i hand. Projektledaren och studenten Anna Hanerud berättar:
– Syftet med dagen är att studenter och företag ska förenas. Studenterna ska få en extra möjlighet att knyta kontakter med företagen och dessutom kan de göra det på plats här på Campus.
Vad gjorde att du hoppade på projektet?
– Mina faddrar var med i projektet och tipsade om det. Tidigt under utbildningen fick vi höra att vi tjänade på att engagera oss vid sidan av studierna, säger hon.
Ideella studenter
Bland företagen finns en monter med studenter som representerar en förening för personer som vill jobba inom livsmedelsbranschen.
– Målet för föreningen är att vara spindeln i nätet och se till att branschen samarbetar, säger Ida Kleinau Andersson som läser bioteknik på Lunds tekniska högskola.
Varför har du engagerat dig i det här?
– För att få lite annan input på hur arbetslivet ser ut och vilka jobb som finns, utöver det som beskrivs i klassrummen. De jobb som lärarna berättar om är inte alltid de roligaste… fortsätter Ida Kleinau Andersson.
Campus nära företagen
Arbetslivsföreningar är ingen nyhet för eleverna på Campus. Med företagshubben Mindpark i samma byggnad, näringslivsföreningen MiH Future tillgänglig för ambitiösa studenter och ett rådgivande panel med nyckelpersoner från näringslivet blir steget kort från skola till jobb.
Zaid Jabar, projektansvarig hos Helsingborgssektionen Agora, förklarar att Agora dock inte har som mål att göra det lättare för näringslivet att skaffa sommarersättare:
– Agora jobbar för sina medlemmar. Vårt mål är att göra studiemiljön så bra som möjligt, och idag innebär det att vi försöker underlätta kontakten med näringslivet.
Trots detta verkar både företag och elever vara nöjda, och det utbyttes inte bara gratiskaffe utan också en hel del visitkort.