Från och med i sommar kommer det finnas lånecyklar i Lund. Kommunen ska placera ut 17 cykelstationer med plats för 25 cyklar på Lunds mest trafikerade sträckor. Men Väster blir utan de totalt 250 cyklarna.
Lånecyklarna är ett samarbete mellan Lunds kommun och företaget JCDecaux. Kommunen upplåter marken som sedan företaget bygger cykelstation och annonsplats på.
Inga stationer väster om järnvägsspåren
De mest trafikerade sträckorna finns i stadens östra och norra delar, med fokus på Lunds tekniska högskola, Skånes universitetssjukhus och Brunnshög, där ESS och Max IV kommer att ligga. Det kommer inte att finnas några stationer väster om tågspåren.
Det innebär att ett stort studentområde som Vildanden står helt utan cykelstation.
– Det är pendlare vi är ute efter. Vi har inte tagit upp studentområdena, säger Anders Söderberg på gatu- och trafikkontoret vid Lunds kommun.
– Vi har fått prioritera utifrån de 17 stationer vi ska bygga. Då har vi prioriterat de 45 000 resenärerna mellan Lunds central och centrala och östra Lund. De som bor på till exempel Vildanden och Smålands nation har blivit bortprioriterade, säger Anders Söderberg.
Så fungerar det
För att få loss en cykel drar pendlaren, alternativt turisten, ett betalkort eller ett jojokort vid cykelstationen. Systemet erbjuder ett årsabonnemang vilket kommer att kosta 75 kronor. Det finns också ett turistabonnemang som kostar 25 kronor för tre dagar.
– Vi har utgått från tre dagar eftersom det är vad som finns i andra städer med lånecyklar, som Stockholm och Göteborg. Det är en långhelg, säger Anders Söderberg.
Första halvtimmen kostar cykeln inget, men därefter börjar det dras pengar från det registrerade betalkortet eller jojokortet.
– Första halvtimmen är gratis, efter det kostar det 30 kronor i halvtimmen, säger Anders Söderberg.
Ett tunnelbanesystem
Cykeln är registrerad på det dragna kortets ägare fram till dess att den ställs i en ny cykelstation.
– Om en cykel blir stulen utgår någon form av självrisk. Men tanken är inte att man ska låna en cykel och sen gå in i en affär eller liknande, utan att man ska cykla från station till station, säger Anders Söderberg.
– Se det som ett tunnelbanesystem, fortsätter Anders Söderberg.
Han påpekar att det kommer att finnas någon form av lås på cyklarna och att de exakta detaljerna inte är klara än.