Kändistät film om Studentafton

- in Recension
@Tor Gasslander

Den nya filmen If there is such a place – en film om Studentafton i Lund är rolig och välgjord, men bygger väl mycket på den rätt trista premissen att kändisar alltid är kul, tycker Lundagårds recensent.

Studentafton har en imponerande historia. Det är i alla fall intrycket man får av dokumentären som premiärvisades på Kino i går. Alla möjliga har uttalat sig från scenen i AF-borgen, och åtminstone någon spännande gäst borde alla kunna välja ur den rätt feta listan över tidigare besökare.

För en film som består nästan uteslutande av stillbilder och intervjuer är den förvånansvärt underhållande. Visst det är lite billigt när Loffe Carlsson liknar Jimi Hendrix gitarrspel vid onani och Studentaftons fixsstjärna Carl Bildt får som vanligt betydligt mer plats än vad som är rimligt, men klippningen är ändå så rapp att en sällan hinner med mer än en jättegäspning vid ett givet tillfälle.

Filmens upphovsmän har intervjuat ett imponerande antal människor – enligt ett rykte i salongen har femtio stycken intervjuer inte ens kommit med i filmen – men urvalet fokuserar rätt mycket på gubbar i allmänhet och gamla politiker i synnerhet. Filmen försöker ändå täcka upp intressespridningen genom att fullständigt spruta ur sig exempel på coola personer som varit där. Man hajar till några gånger; att Pierre Balmain visat kläder i AF-borgen är kittlande. Att Studentafton försökt bjuda in Idi Amin är skrämmande.

Det här är filmens konflikt. Kan en studentförening bjuda in vem som helst? Riskerar studenter inte att övertygas av en närmast legendariskt karismatisk person som Joseph Goebbels?

Nä, det goda samtalet är alltid gott, får man alltid intrycket av. Hur det än är med det arbetar filmen på samma princip som Studentafton själv. Tillräckligt mycket kändisar som uttalar sig blir sin egen kontext, och det är den kontexten som hela fenomenet bygger på. Statsministrar kommer för att tidigare statsministrar gjort det och Carolina Gynning kommer för att porrstjärnan (och politikern) Cicciolina gjort det.

Det är också svagheten hos filmen. Det är imponerade vilka som uttalar sig, men historien blir inte större eller mer angelägen än att många kändisar varit i Lund, och att en liten utvald klubb fått äta pytt i panna med dem.

Fakta

[checklist]Fredagen den 9 maj har filmen även premiär för allmänheten på Kino i Lund. Få mer info om biljetter här.[/checklist]