Johan Sahlström betalade för ett medlemskap i Smålands nation – men fick tillgång till hela Studentlund.
När Johan Sahlström fick en räkning skickad till sig från Smålands nation betalade han in den utan att fundera mer över det. När han fick hem ett Studentlundskort i brevlådan insåg han att något inte stämde. Han hade blivit medlem i Hallands nation och det var fel personnummer på kortet.
– Jag fick en räkning adresserad till mig och betalade in den. Jag tänkte inte på att kolla om personnumret stämde, säger Johan Sahlström.
Det hade blivit en förväxling mellan två Johan Sahlström som båda studerar i Lund och är födda 1989. Johan Sahlström ringde upp Smålands nation som sade att de tyvärr inte kunde göra något åt saken och han fick betala en gång till.
– Det är inte en stor summa pengar men det känns väldigt konstigt att jag kan komma åt någon annans personuppgifter så enkelt, säger han.
Fel personfil
Terminsräkningsföreningens ordförande Filip Alexis har en teori om vad som kan ha gått fel.
– Troligtvis är det någon som valt fel personfil vid registreringen, eller så beror det på adressändring. Har Johan just flyttat kan det blivit fel när han ändrade adress hos sin nation och den andre Johan istället blev skriven på hans nya adress.
– Problemet är att man då har sökt på namnet och inte personnumret vid inskrivningen, förklarar Filip Alexis och menar att nationerna i fortsättningen måste söka på personnummer istället för namn för att förhindra att misstaget upprepas.
Den andre Johan Sahlström visste inte vad som hade hänt när Lundagård ringde upp honom.
– Jag betalade in min räkning för drygt en vecka sedan och allt stämmer på den. Kortet lär väl komma snart, säger Johan Sahlström.
– Han kan be Smålands nation höra av sig till Terminsräkningsföreningen så får han pengarna tillbaka, säger Filip Alexis.
Har du också drabbats av kortproblem? Hör av dig till lundagard@lundagard.se