”Digitalt, digitalt, digitalt”. Så kan framtiden för tidningsmediet beskrivas.
Helsingborgs dagblads chefredaktör Lars Johansson kom till Lundagårdsredaktionen under sin homepartyturné tidigare i höstas. Som ett mantra för framtiden upprepade han ordet ”digitalt”. Framtidens mediekonsumtion kommer att bli mer och mer digital – och mer tillgänglig för fler läsare, på fler plattformar.
Detta ställer höga krav på teknisk kompetens och teknisk utveckling på en nyhetsorganisation som Lundagård. Mediekonsumenten hittar ständigt nya plattformar att läsa nyheter på – laptop, läsplatta och smartphone är de vanligaste i dag. Om några år kanske dessa plattformar är helt utbytta mot något nytt och mer effektivt.
Därför gäller det att följa med i den digitala utvecklingen. Samtidigt kräver läsning av lundagard.se på olika enheter att tekniken och programmeringen måste klaffa. Vi kan snabbt tappa besökare om laddningstiden för hemsidorna blir ännu längre. Att komprimera filer, uppdatera tillägg och försöka pressa eller optimera sajterna är därför ett ständigt arbete.
I måndagskväll arrangerade vi en WordPressworkshop för våra medarbetare. Ett tiotal reportrar dök upp för att lära sig mer om detta publiceringsverktygs sköna konster. Det är en kompetens som även efterfrågas ute bland de större nyhetsredaktionerna. I veckan fick vi också en ny webbutvecklare knuten till tidningen också, vilket förhoppningsvis du som läsare kommer märka efter nyår.
För att nå våra läsare digitalt är Lundagård också beroende av sociala medier. Det är där vi kan få störst viral spridning och även nå de lundastudenter som inte prenumererar på vårt nyhetsbrev eller slaviskt följer vårt RSS-flöde.
För några veckor sedan deltog jag i en mini-workshop om webboptimering tillsammans med Studentlundskoordinator Tom Samuelsson och Radio AF:s stationschef Mattias Torstensson. Alla tre driver sajter och sociala medie-kanaler som riktar sig till samma målgrupp, om än med olika varumärken och tilltal.
Vi diskuterade hur vi kunde bli bättre på att analysera Google Analytics-datan för att optimera mängden besök. Dessutom pratade vi om hur vi i dagsläget jobbar med Facebook- och Twitterpuffar, samt hur de kan förbättras.
Alla tre driver en slags public service för studenter. Det är inte nödvändigt med klickmonster för att att vi ska överleva, men samtidigt vill vi nå ut till så många som möjligt – även icke-studenter. En svår balansgång att gå om man ska tänka på sitt varumärke.
För absolut, Lundagård hade kunnat göra fler Buzzfeed-listor i stil med ”7 sjuka saker att fuska på tentan med, nummer 5 får dig att häpna” eller sätta rubriker som ”Här åker de rutschkana – i korridoren”. En snabb blick på sajter som Aftonbladet, Veckorevyn eller Lajkat så ser man att det funkar – den här typen av infotainment ger många klick.
Vi hade kunnat göra den typen av artiklar, men tidningen Lundagård har andra syften att fylla också. Lundagård ska vara en aktuell studenttidning som ska kunna bli tagen seriös när det gäller. Därför kan det vara skadligt för förtroendet för Lundagård och varumärket om vi skulle skruva till studentnyheterna för mycket.