Studenterna har blivit bättre på att anmäla problem i studiemiljön. Förra året fördubblades nästan antalet anmälningar till studentombudet.
Antalet anmälningar om bland annat diskriminering och felexaminering till studentombudet har ökat markant. Från 42 anmälningar under vårterminen 2013 till 72 under samma period i år.
Ovanpå det har kårerna nu för första gången börjat föra statistik över sina anmälningar. Den totala summan landar på 146 anmälningar. Men mörkertalet kan fortfarande vara stort.
– Jag tror att det finns många som inte vågar göra en anmälan. Dels för att studenterna inte vill riskera att betyget påverkas, men också för att studenterna inte vet hur man går tillväga. Säger Petra Holst, Studentombud på LUS.
Vad har gjorts för att förbättra detta?
– Både kårerna och jag har varit mer informativa nu, vilket kan vara en faktor till varför fler noteringar gjorts. Säger Petra Holst.
Studentombudets ärenderapport har släppts
I dagarna släpptes studentombudets ärenderapport för 2013/2014. Rapporten ska synliggöra problem som noterats. Vara ett redskap för kårerna att kunna diskutera olika situationer och komma fram till lösningar.
Studieombud Petra Holst hjälper till att förtydliga vilka problem som är vanligast hos studenter.
– Administrations- och informationsärenden är större än förra året. Obligatoriska moment ska förekomma tydligt i kursplanen, vilket de inte alltid gör, säger Petra Holst.
Rättningstid och omprövning fortsatt problematiskt
Ett annat återkommande ämne är rättningstiden på 15 arbetsdagar. Inom den tiden ska man ha sitt betyg publicerat.
Effekter av att detta misskötts kan vara utebliven CSN eller att preparationerna inför ett eventuellt omprov förskjuts.
–En åtgärd som universitetet bör lägga fokus på är att alla fakulteter skaffar sig en omprövningsordning. Jag har fått in exempel där studenter nekas möjligheten till omprövning av betyget, där tidsgränser och andra regler satts upp vilket har gått till studenternas nackdel. Det finns ingen tidsgräns gällande den rätten, säger Petra Holst.
Verktyg för ansvarsutövande behövs
Etnisk och könsbaserad diskriminering är ämnen som inte tas upp i lika stor utsträckning på studentombudets skrivbord.
Men det förekommer. Till stor del kan detta bero på att det inte finns något konkret verktyg för de psykosociala problemen inom universitetet. Personalen vet inte hur stor del av ansvaret de ska ta när det handlar om mobbing och trakasserier.
– Jag hoppas detta kommer att diskuteras mer. Den sociala biten är en del av hela studiemiljön. Känner man sig inte välkommen kommer det gå ut över de övriga studierna också. Personalen måste kunna ingripa när sånt här händer, och vara tydliga med att det inte accepteras, förklarar Petra Holst.
Fakta: Studentombudets ärenderapport
I Studentombudets ärenderapport kan studenterna ta del av vilka olika problemområden som finns, men även hur man går tillväga för att anmäla problem.
- Trakasserier, orättvis betygssättning och liknande scenarion bör studenterna först och främst ta upp med sin kår. Många ärenden är av den karaktären att kårerna vet vem studenterna ska vända sig till inom en viss institution och har goda kontakter med de olika ansvariga.
- Känner studenterna av olika anledningar att de inte vill gå via kåren är de välkomna att prata med studieombudet, som fungerar som en objektiv part.
- Även om studenterna inte vill gå vidare med sitt ärende räknas alla noteringar. Detta underlättar för kårerna och personalen att se vart de stora problemområdena ligger. På så sätt kan man som student hjälpa till i förbättringsprocessen, om inte för sig själv så för andra.
- Läs mer om studenternas rättighetslista här.