Om Sverige ska fortsätta vara ett rikt land måste vi konkurrera med kunskap. Utvecklingen på högskolor och universitet går just nu åt fel håll, skriver Benjamin Dousa, riksordförande för Moderata studenter.
Sverige är ett land i en föränderlig värld. Ungdomars beteende har förändrats och karriärvägarna är inte desamma idag som får tjugo år sedan. Studenter går inte längre i pension på samma företag som de tog ett traineeprogram på direkt efter examen. Dessutom ställer globaliseringen ännu högre krav på en liten kunskapsnation som vi lever i. Vi kan inte konkurrera med låga löner, utan måste konkurrera med hög produktivitet.
Trots att vi behöver en pålitlig utbildningskvalité mer än någonsin tidigare, och dessutom har rätt förutsättningar, har kvalitén fullständigt bortprioriterats. Vi har aldrig lagt så mycket resurser på utbildning, både i absoluta tal men även som andel av BNP. Ändå sjunker svenska lärosäten i internationella rankingar och i en historisk kontext är vi sämre idag än tidigare på flera akademiska områden. Den klassresa högre studier förr garanterade, är idag snarare ett lotteri.
Ett stort problem i utbildningssystemet är hur resurstilldelningen går till. Idag baseras den bara på antal studenter och om dessa klarar kurser, utan kvalitetsinslag eller arbetsmarknadskoppling. Det betyder att rektorernas incitament ligger i att tillhandahålla stora populära program och ställa lägre krav för att få godkänt i en kurs. Många program inom humaniora, där marginalkostnaden för att ta in en extra student i en föreläsningssal är låg, fungerar tyvärr idag ofta som kassakor för lärosätenas prestigesatsningar.
Dessvärre ser framtiden inte bättre ut. Det föreslagna nya kvalitetsutvärderingssystemet som presenterades på Sveriges universitets- och högskoleförbunds höstmöte i oktober 2014 innebär ett kraftigt slag mot utbildningskvalitén. Nuvarande utvärderingssystemet innebär att en oberoende myndighet, UK-ämbetet, granskar lärosätena. Det nya skulle tvärtom betyda att lärosätena granskar sig själva. Vi skulle aldrig acceptera ett betygssystem där studenterna både skriver tentan och rättar den, men det är exakt vad vi låter rektorerna göra. Detta kommer Moderata Studenter ta strid mot.
Kopplingen mellan gymnasieskolornas högskoleförberedande program och högre studier måste bli bättre. Många ingenjörsutbildningar har märkt av elevers allt sämre matematikkunskaper. Därför välkomnade också vi i Moderata Studenter Alliansens förslag till extra matematikundervisning i tidigare åldrar.
För att Sverige ska fortsätta vara ett rikt land i en värld där allt fler blir allt rikare, måste vi konkurrera med kunskap. Därför är det väldigt oroväckande att utvecklingen går åt fel håll på våra högskolor och universitet. Här står både Socialdemokraterna och Moderaterna utan relevanta svar och debatterar hellre platser än kvalitet. Det är fel väg.
Låt skolorna utvärderas, stärk kopplingen mellan gymnasiet och högskolan och se till att kvalitet sätts i fokus. Moderata Studenter vill dessutom göra mer av den första inkomsten i Sverige skattebefriad för att underlätta eget sparande och etablering på bostads – och arbetsmarknaden. Nu är det dags för utbildningspolitiska reformer även för oss universitetsstudenter.
Benjamin Dousa
Riksordförande Moderata Studenter