Youtube-undervisning gick hem bland studenterna

- in Nyheter
@Beri Zangana

Hans Youtube-filmer har blivit en succé. Nu belönas matematiklektorn Jonas Månsson med pris av Teknologkåren vid Lunds tekniska högskola.

”Exemplariska pedagogiska metoder” förenat med nytänkande. Det är vad som gjort matematiklektorn Jonas Månsson vid Lunds tekniska högskola till vinnare av det Teknologkårens pedagogiska pris.
– Det var bland de enklare valen vi har tagit. Som undervisare har han stuckit ut bland alla LTH:s studenter, även de som inte haft honom i sina kurser. Det som får honom att sticka ut är att han är en duktig föreläsare, digitalt som analogt, säger Alexander Theofanous.

Eftertraktade videoklipp
Istället för att säga samma saker om och om igen till sina studenter bestämde Jonas Månsson sig för att lägga ut delar av sin undervisning på Youtube. Hans videos är uppe i mer än 600 000 visningar och är minst sagt eftertraktade bland studenterna.
– Jag tycker själv det är ett väldigt trevligt sätt att lära sig på och sitter själv uppe på Youtube när jag ska lära mig något nytt. De flesta som använder det kommer från Lund och Malmö men sen finns det även folk från andra delar av landet som också använder det.

Speciellt pris
Jonas Månsson är själv glad och hedrad över att få ta emot priset ännu en gång. 2006 fick han också ta emot samma pris. Att ha gjort ett bra jobb och få uppskattning av studenter är något speciellt tycker han.
– Jag visste inte att man kunde få det två gånger men det är fantastiskt roligt. Att få pris från studenter är det finaste man kan få.

Knepet för bra pedagogik är enligt Jonas Månsson att i grunden vara tydlig och strukturerad.
– Man måste även fokusera på de saker som är viktiga så att det inte bara blir jämntjockt med information och inget budskap, säger han.

Videos jättebra
Internetundervisning tror Jonas Månsson är en stor del av framtiden och hoppas på att fler lärare kommer använda samma undervisningsform. Tanken är inte att hela undervisningen ska läggas ut på nätet utan istället ska det ses som ett komplement till föreläsningarna. Men precis som andra undervisningsformer kan den också medföra problem menar Jonas Månsson.
– Det kan finnas en tendens att man skjuter på studierna eftersom att man tänker att föreläsningarna ändå finns på Youtube och prioriterar ett annat ämne istället. Lärarna måste diskutera hur de ska lägga upp det på rätt sätt. Används det rätt så är videos jättebra, säger han.