”En som pratar med studenter på studenters vis”. Så beskrivs lektor Björn Badersten vid statsvetenskapliga institutionen, som belönas med Studenternas pedagogiska pris.
Sedan 1986 utser och belönar kårerna en lärare som utfört goda pedagogiska gärningar med Studenternas pedagogiska pris. Förra året frös priset inne eftersom underlaget ansågs för dåligt. Men nu har Lunds universitets studentkårer hittat en mottagare som uppfyller kriterierna.
– Björn Badersten är en förkämpe för pedagogik och ingen som grottar ner sig i sin forskning, säger Pal Olsson, vice ordförande på Samhällsvetarkåren.
– Han är väldigt öppen och lättillgänglig och pratar med studenter på studenters vis.
Björn Badersten själv känner sig hedrad
– Det känns roligt och uppmuntrar en att fortsätta i samma riktning och med samma engagemang.
Varför får du priset?
– Bra fråga! Jag är engagerad och visar omsorg om studenterna. Jag har även arbetat mycket med pedagogiska utvecklingsfrågor genom Pedagogiska akademin på Samhällsvetenskapliga fakulteten, vilket jag tror kan vara en bidragande förklaring till utnämningen, säger Björn Badersten.
Finns det ett problem med lärare som fokuserar för mycket på forskning?
– Visst kan det ses som ett problem eftersom incitamenten för forskning är större än för utbildning. Men det finns ingen motsättning mellan forskning och utbildning, och min uppfattning är att de flesta lärare hanterar båda delarna på ett bra sätt, säger Björn Badersten.
Vad utmärker en bra lärare?
– Att både ha bredd och djup i sina ämneskunskaper och att kunna behärska olika undervisningsmetoder. Och att ha en relationell kompetens i mötet med studenterna, säger Björn Badersten.
– Jag tycker även det är viktigt att kunna arbeta med omständigheterna i varje enskilt fall och att kunna improvisera; ingen undervisningssituation är den andra lik.
Avslutningsvis, hur ska du fira?
– I priset ingår resepengar så jag har börjat spana efter en konferensresa. Men först ska jag fira med ett glas champagne tillsammans med min familj, säger Björn Badersten.