Sedan 2011 har kommunen jobbat med ett förslag för att reda ut trängseln kring Lunds centralstation. Lösningen: Fler cykelplatser och bättre organiserad trafik.
Har du någonsin svurit över att alla cykelställ vid centralen är fulla eller varit nära att bli överkörd när du hastar från tåget? Nu har kommunen efter en fyra år lång utredning presenterat ett ramprogram som ska lösa trängselproblemen kring Lunds central och göra området till en knutpunkt i staden.
Förslaget ska under måndagskvällen presenteras och behandlas i byggnadsnämnden. Därefter skickas förslaget på samråd. Ett politiskt beslut kommer att fattas i september 2015.
– Lunds central ska vara en port till Lund – det ska vara mer i stad i staden, säger socialdemokraten Björn Abelson, ordförande byggnadsnämnden.
Utredningens förslag
Förslagen i utredningen ska skapa en bättre infrastruktur och tydligare organisation kring Lunds central. Varje dag åker 40 000 resenärer via centralen och antalet resenärer väntas öka till 50 000 inom fem år. Det är ett siffra som gör Lunds central till Sveriges tredje största tågstation – ett tryck som dess kringområde inte är anpassat för.
Nya samlade lösningar för bland annat buss, cykelparkering och framkomlighet till fots presenteras därför.
–Detta är ett helhetsförslag. Situationen kring centralen är ohållbar om vi inte gör förändringar, säger Inga Hallén, stadsbyggnadsdirektör.
– Vi har ett starkt behov av att komma vidare i vår utveckling kring Lunds central och knyta ihop staden. Vi måste göra området attraktivt och funktionellt.
Fler cykelparkeringar
Bland annat föreslås att antalet cykelplatser kring centralen ska fördubblas – från 3500 till 7000. Detta ska göras möjligt genom underjordiska cykelgarage, det största placerat under Bangatan.
– Lunds studenter är en stor del av våra cyklister och vi har prioriterat antalet cykelparkeringar högt. Det är viktigt för våra studenter, säger Björn Abelson.
Utöver det ska framkomligheten kring centralen göras bättre genom att stänga just Bangatan för allmän trafik. Resenärer som kommer till centralen i bil hänvisas till västra sidan. Där ska även nya byggnader anrättas för att göra området mer levande.
Politisk enighet kring utveckling
Planerna för utveckling av stationsområdet har knappt mött politiskt motstånd. Ledamöterna i kommunstyrelsen är i stort överens om att området behöver förnyas och Björn Abelson väntar sig att förslagen kommer att tas emot väl.
– Det kan komma några små förändringar, men annars är vi över blockgränsen helt eniga om förslaget. Det är nästan historiskt att det finns en så stor politiskt enighet, säger han.
Första spadtag kan tas snart
Planchef Ole Kasimir är också positivt inställd till ramprogrammets potential och tror att första spadtaget för projektet kan tas redan inom det kommande året. Om projektet som sådant klubbas, beräknas det vara färdigställt inom en tioårsperiod. Vad det kommer att kosta kommunen, kan Ole Kasimir dock inte säga i dagsläget.
– Många parter är involverade och ska investera. Det är därför svårt att veta vad kostnaden för kommunen kommer att bli, säger han.