Att en hjälm är bästa sättet för att undvika att få skallen krossad när man är ute och cyklar är de flesta överens om. Ändå är det långt ifrån alla som bär cykelhjälm i trafiken.
Varför? Det ska Robin Öberg reda ut.
Cykeln är ett vanligt inslag i Lunds stadsbild där nästan hälften av alla resor sker på just cykeln. Men även om cykeln är vanlig är cykelhjälmen i vissa fall ett exotiskt fenomen. Det är något som Lunds kommun vill råda bot på. 2014 inleddes ett projekt där 1000 gratis cykelhjälmar delades ut.
– Liknande projekt har gjorts tidigare men det här är första gången som kommunen utrett vad det är som påverkar cykelhjälmsanvändandet, säger Robin Öberg som fått i uppdrag av kommunen att utföra enkätundersökningen om cykelhjälmsanvändning.
Han är masterstudent i tillämpad kulturanalys vid Etnologiska institutionen på universitetet och gör nu sin praktik vid Lunds kommun.
– Än så länge har vi bara fått in ett tiotal svar men det ser ut som att ungefär hälften av dem som fått en hjälm faktiskt använder den, säger Robin Öberg. Han berättar att faktorer som verkar spela roll för hjälmanvändningen är formen på hjälmen, påverkan på frisyrer och sunt förnuft.
Naturligt utan
I Sverige är det lag på att alla personer under 15 år måste använda hjälm när de cyklar. Målet med lagen är att förändra den kulturella synen på cykling och skapa en syn på cykelhjälm som något naturligt, enligt Robin Öberg.
– För mig som är uppvuxen innan 2005 är det naturligt att cykla utan hjälm. Men nu så har börjat använda hjälm för att vara mer representativ. Jag föregår med gott exempel och har en röd hjälm som syns mycket, säger Robin Öberg.
Hur ”coolt” något anses kan påverka till en kulturell förändring menar Robin Öberg. Det är något som uppmärksammats i den förändring som skedde kring användandet av bilbälte.
– Många associerar cykelhjälmar med barn som inte har kontroll och ramlar. Cykelhjälmar förknippas med osäkerhet och barnslighet. Hur coolt är det? säger Robin Öberg.