Malmö nation anmäls för sexistisk reklam

- in Nyheter
@Casper Danielsson

En reklam från Malmö nation har blivit anmäld till Reklamombudsmannen för sexism.

Malmö nation har anmälts till Reklamombudsmannen för sexistisk reklam. Anmälan gäller en reklam för gruppen Vigiland inför Malmö nations 125-årsjubileum. Reklamen föreställer omslagsbilden till en av Vigilands hits ”Shots & Squats”, där låtnamnet går över en svankande kvinnas rumpa.
– Detta är en uppenbart sexistisk reklam, då en kvinnas rumpa används i marknadsföringssyfte, säger Johanna Dahlin, organisationssekreterare på Sveriges Kvinnolobby, som stod bakom anmälan.

Skärmdump på reklamen från Malmö nations facebooksida.
Skärmdump på reklamen från Malmö nations Facebooksida.

Togs bort snabbt
Efter flera tips från privatpersoner valde Sveriges Kvinnolobby att lämna in en anmälan till Reklamombudsmannen. I anmälan skrivs bland annat att bilden är ”objektifierande och sexualiserande och därmed könsdiskriminerande.” Bara några timmar efter att bilden publicerats på Malmö nations Facebook- och Instagramkonto togs den bort. Men Sveriges Kvinnolobby  anser att skadan redan var redan skedd och nu ligger ärendet hos Reklamombudsmannen.
– Även om Malmö nation tog bort bilden är det viktigt att använda sig av den funktion som finns gentemot sexistisk reklam. Det är jättebra att de har tagit bort reklamen – men den borde aldrig ha lagts upp, säger Johanna Dahlin.

Vad vill ni uppnå?
– Vi hoppas att Malmö nation inte ska använda sig av sexistisk reklam igen, säger hon.

Bild från skivomslag
Efter att Sveriges Kvinnolobby publicerat anmälan mot Malmö nation på sin Facebooksida, har många personer kommenterat reklamen. Flera personer vänder sig emot såväl själva låtomslaget som Malmö nations publicering. Enligt Malmö nation fick de bilden från Vigiland för pressammanhang och valde därför att publicera den.
– Det är synd att artisten har en sexistisk bild, men det är också synd att Malmö nation väljer att sprida den vidare. Nationen hade kunnat använda sig av en annan bild i stället – vilket de också gör nu, säger Johanna Dahlin.

Kurator ställer sig bakom anmälan
Malmö nations kurator William Personne är själv ångerfull efter publiceringen.
– Sådan här reklam är ingenting som Malmö nation uppmuntrar till eller står bakom. Kampanjen var ett resultat av ett förhastat beslut. Det är olyckligt och tråkigt att sådana här bilder kopplats till Malmö nation, varför vi valde att ta bort bilden redan samma kväll, säger han.

Han ställer sig bakom Sveriges Kvinnolobbys anmälan.
– Jag förstår att anmälan är gjord och det är bra att sådant här uppmärksammas. Detta är ingenting som ska hända, säger William Personne.

Hur går ni vidare nu?
– Vi kommer att fortsätta marknadsföra våra event så som vi alltid gjort med en uppdaterad kommunikationsplan som försäkrar om att misstag som dessa inte ska återupprepas, säger han.