Spotify, Volvo och Ikea. Många studenter tilltalas av svenskättade storföretag, visar en ny undersökning.
[ads1]
Varje år gör företaget Universum en undersökning av vilka arbetsgivare som ses som mest attraktiva av svenska studenter. Från oktober 2015 till januari i år fick 24 474 studenter vid 30 olika lärosäten säga sina yrkesdrömmar – men svaren höll sig ofta inom Sveriges gränser.
Undersökningen delas upp mellan studenternas olika ämnesområden och få förändringar har skett sedan 2015 års undersökning.
Spotify lockar över hela banan
För civilingenjörsstuderande ligger föga förvånade sökmotorsjätten Google i topp, följt av Volvo Cars och Sweco.
Google ligger även i topp för såväl it- som ekonomistuderande, men därefter följer svenska alternativ. Ikea och H&M lockar ekonomistudenter, medan it-studenter tilltalas av Spotify och Microsoft.
Humaniorastudenter lockas i stället av en framtid på FN och Utrikesdepartementet, men skulle även kunna tänka sig en tjänst på Spotify, som placerar på tredjeplats. Det är ett ordentligt uppsving för den svenska musiktjänsten sedan i fjol, då företaget inte ens placerade sig bland de tio främsta.
Även för juridikstuderande ligger FN och Utrikesdepartementet i topp, tätt följt av advokatbyrån Mannheimer Swartling.