En flergradig betygsskala under lärarstudenternas verksamhetsförlagda utbildning gör mer skada än nytta. Det uttrycker Humanistiska och teologiska studentkåren och 16 andra studentkårer i en skrivelse till Utbildningsdepartementet.
Den flergradiga betygsskalan infördes för snart två år sedan och har sedan dess fått motta hård kritik. Betygssättningen gäller specifikt lärarutbildningens praktiska moment och nu väljer sjutton studentkårer att mobilisera sin kritik och framföra den till Utbildningsdepartementet.
”Känns ogenomtänkt”
Bakom skrivelsen står Uppsala studentkår. Huvudkritiken pekar på att fokus flyttas från utbildningen som sådan till betygssättningen.
– Det jag och mina medstudenter upplever just nu är att stämningen kring den verksamhetsförlagda utbildningen har förändrats. Numera är det många av oss som går runt och oroar sig för betyget istället för att fokusera på att tillgodogöra sig allt vi lär oss under dessa praktiska moment, säger Tobias Fredriksson, ordförande för sektion Lära, i ett pressmeddelande.
– Reformen känns väldigt ogenomtänkt och det går ut över både studenter, handledare och examinatorer.
HTS vill se en förändring
Bland de 17 studentkårerna finns Humanistiska och teologiska studentkåren vid Lunds universitet. Ordförande Ronja Lundgren ser att det behövs en förändring i systemet.
– Det flergradiga betygssystemet innebär en risk att man förskjuter fokus från själva utbildningen till betygssättning. Det finns en oro bland lärarstudenter och det kan få negativa konsekvenser, säger hon.
Ronja Lundgren menar att just lärarstudenternas verksamhetsförlagda utbildning, VFU, framför allt ska vigas åt att lära sig – inte betygssättning.
– Det är klart att man ska betygsätta studenten, men huvudtanken är att lärarstudenten ska lära sig att tala och agera inför en klass, säger hon.
Förordar autonomitet
Nu vill hon och representanter från 16 andra kårer att varje lärosäte själv ska få bestämma hur betygssättningen av den verksamhetsförlagda utbildning ska se ut.
– Olika betygssystem fungerar på olika utbildningar – ett och samma system passar inte för alla.
17 av 23 studentkårer som representerar lärarstudenter har valt att skriva under skrivelsen.