Lundaekonomerna får hård annonskritik

- in Nyheter
@Casper Danielsson

Två män i kostym – och en kvinna som hejar på i bakgrunden. Lundaekonomernas affisch inför kårmästerskapet i fotboll har väckt stark kritik och nu väljer kåren att skapa en ny kampanj.

Kårmästerskapet i fotboll närmar sig. I turneringen möts universitetets studentkårer med mixade lag – där tjejer och killar spelar tillsammans. Men i en annons från Lundaekonomerna kan rollfördelningen se lite annorlunda ut.

På bilden, som publicerades på Facebook i fredags, ses två män och en kvinna. Båda männen ser allvarliga ut och är klädda i kostym, samtidigt som de håller i en trofé. I bakgrunden porträtteras kvinnan som en typisk cheerleader – glatt skuttandes med ”pom poms” i händerna.

Starka reaktioner på Facebook
Under söndagen väckte budskapet starka reaktioner på sociala medier.

”Tittar på bilden. Kvinnosyn a la 1916. Skärpning,” skriver en kritiker under inlägget. Flera andra stämmer in i klagosången.

”Herregud. Normkritik verkar inte vara Lundaekonomernas starkaste sida. 2016. Allvarligt?” skrivs bland annat.

LE backar
Efter kritiken väljer Lundaekonomerna nu att backa. Ordförande Felicia Jönsson menar att det är olyckligt att annonsen har missuppfattats och att en ny annons nu håller på att tas fram.

– Vi tar verkligen emot och uppskattar kritiken vi har fått. Det är jättebeklagligt att någon uppfattar annonsen på annat sätt än budskapets syfte och vi kommer att plocka fram en ny marknadsföringskampanj i dagarna, säger hon.

Annonsen är framtagen av en undersektion inom Lundaekonomerna och Felicia Jönsson säger att synen på jämställdhet har brustit i framställandet av annonsen.

– Det har varit en brist på perspektiv vid framtagandet av annonsen. Vi ska nu prata med alla våra projektledare och ha en diskussion om hur man får marknadsföringsbudskap att komma fram på rätt sätt till mottagaren, säger hon.

Ska nu arbeta mer med jämställdhet
Arbetet om jämställdhet har varit aktivt hos Lundaekonomerna, men ibland brister det ändå, menar Felicia Jönsson.

– Vi har väldigt många aktiva medlemmar, och vi i styrelsen är ytterst ansvariga att utbilda dem och lyfta dessa perspektiv. Det var inte vår avsikt att uppröra, säger hon.

Hur ska ni undvika att göra liknande misstag i framtiden?
– Vi ska försöka vidareutbilda alla aktiva på Lundaekonomerna inom marknadsföring. Det är viktigt att kunna se olika perspektiv vid dessa typer av situationer.

Lundaekonomerna håller just nu på att ta fram en ny marknadsföringskampanj för kårmästerskapet. Men de låter den gamla och kritiserade ligga kvar på Facebook (se: här) – för transparensens skull.

– Vi förstår och tar emot kritiken som riktas mot oss, säger Lundaekonomernas ordförande Felicia Jönsson.