Matterevolutionären

- in Nyheter, Porträttet
@Beri Zangana

Bland Lunds universitets tekniska studenter har Jonas Månsson blivit ett välbekant ansikte genom den undervisning han bedriver på sin blogg och Youtube-kanal.
Efter en tids undervisning märkte Jonas Månsson att samma frågor återkom under föreläsningarna, och till slut slog det honom att starta en blogg.

På matematikbloggen läggs föreläsningar ut regelbundet. Sedan starten för några år sedan har hans videos fått över 2,000 000 visningar, och där finns allt som en student vid LTH behöver veta om linjär algebra och flerdimensionell analys.

Lunds universitets magasin har beskrivit honom som ”hela Sveriges mattelärare” och det senaste året har antalet visningar på Youtube-kanalen legat på ungefär 3000 om dagen.
– En genomsnittlig dag under kursperioderna rör det sig om cirka 500 besökare. En dag i tentaperiod kan det röra sig om 800-1000 stycken, säger Jonas Månsson.

Jonas Månssons blogg har lyft undervisningen till en ny nivå och  varit behjälplig för många av Sveriges teknologer. Hans betydelse för Sveriges teknologiska framtid kan troligen inte underskattas.

När en ung Jonas Månsson började studera var det i matematikhuset på LTH. Nu har den en gång fascinerade matematikstudenten blivit lektor på platsen där allt började.
Det är en regnig tisdag i juni när vi träffas i hans arbetsrum på LTH.
– Det är lite kul, nu arbetar jag med de personer som jag hade som föreläsare.

Idén om en digital undervisningsplattform var inget som han förväntade sig skulle bli en succé från början. Nu ser han sina videos som ytterst effektiva verktyg i för studenter.
– Jag tänkte att det är mycket enklare att lägga upp videos så kan studenterna gå tillbaka och kolla där.

Att hans undervisningar finns fritt tillgängligt tycker Jonas Månsson är självklart.
– Principiellt, ja. Om jag lägger upp det vill jag självklart att alla ska kunna ta del av det. Det kändes bara självklart att det skulle vara tillgängligt för alla.

Hans digitala plattformar har visat sig ha en positiv effekt på studenterna. Förra året tilldelades han Teknologkårens pedagogiska pris för andra gången, bland annat för: ”Exemplariska pedagogiska metoder förenat med nytänkande”.
– Det är en annan betydelse när det kommer från studenterna själva, säger Jonas Månsson och sneglar på diplomet som bara är ett av flera som hänger på väggen.
– Då får man själv en bekräftelse på att det arbete som man gör uppsattas av de jag undervisar.

När jag vänder mig till en ingenjörsstudent som haft Månsson som föreläsare, och som regelbundet använder sig av hans undervisningsplattformar, är svaret det jag väntat mig.
– Han är grymt pedagogisk och bryr sig verkligen om att studenterna ska förstå, säger Jonathan Kuuse, som pluggar Civilingenjör med inriktning mot maskinteknik.

I Jonas Månssons arbetsrum lyser matematiken med sin ständiga närvaro. Den ena sidan av väggen är tapetserad med priser och diplom består den andra sidan en av heltäckande whiteboardtavla. Den är nedklottrad med variabler och ekvationer.
– Mina kollegor, säger Jonas Månsson och skrattar.
– Så blir det när den ena kollegan efter den andra kommer in och ska skriva något. Kreativitet.

Att undervisningen ligger honom nära hjärtat går det inte att gå miste om. Däremot var det aldrig en plan att hamna där han är på idag, lektorstjänsten vid Matematikcentrum. Efter ett lyckat examensarbete blev Jonas Månsson erbjuden en doktorandtjänst och därefter ett vikariat. Det kom sedan att resultera i en heltidstjänst som lektor.
– Egentligen var det inte så uttänkt. Jag tänkte mer på att söka andra jobb än just här på universitetet.

Bortom matematik och undervisning finns även andra intressen. Jobbet stannar kvar på kontoret och när Månsson kommer hem försöker han fokusera på annat. I hans arbetsrum står en tavla som än inte kommit upp på väggen.
– Jo, jag älskar konst. Bland annat svensk, skånskt och modernistisk. Jag samlar på konst, det är allt.

Trots att traditionell katederundervisning fått stå tillbaka, och en allt mer digitaliserad plattform tagit plats är Jonas Månsson positiv. Antalet studenter på föreläsningar minskar, vilket kan bero på en det nya sättet att bedriva undervisning. Men Jonas Månsson är inte orolig.
– Det har gått ner i alla ämnen på LTH så det gäller inte bara matematiken och mina föreläsningar. Möjligtvis kan det bero på att mer material finns att hämta på internet idag och att man själv kan lägga upp sina studier på egen hand. Men detta är ett fenomen som borde undersökas närmare.

För att öka antalet studenter som går på föreläsningarna tror Jonas Månssons att man behöver fundera över hur undervisningen ser ut idag och hur dessa ska skötas i framtiden.
– Jag har inga problem med min undervisning. Det viktiga är hur studenterna tar till sig kunskapen och gör det på ett bra sätt. Frågan är vad som är bäst och hur det ska göras.

Kanske väntar Fler videos på att filmas. Men om framtiden är Jonas Månsson hemlighetsfull.
– Jag har alltid planer, men sen vet jag inte om de kommer fungera, säger han och ler.