Dyslexi och dyskalkyli. Läs- och skrivsvårigheter respektive räknesvårigheter. Två saker många elever brottas med. Men enligt ny forskning från det nederländska universitetet Radboud beror diagnoserna endast på dålig undervisning.
DutchNews skriver om forskningen som gjorts om bakgrunder till dyslexi. En slutsats av forskningen som bedrivits sedan 2007 är att dyslexi beror på dåliga undervisningsmetoder och faktiskt inte är något som existerar. Om barn hade fått stavningsregler ordentligt inpräntade hade de inte blivit diagnostiserade med dyslexi påstår forskningsresultatet. Det samma skulle gälla med dyskalkyli. Enligt dem handlar det helt enkelt om att barn tidigt behöver lära sig att förstå räknereglerna.
Felaktiga diagnoser
Detta skulle betyda att många elever diagnostiseras med dyslexi i onödan. DutchNews rapporterar att enligt studier har så många som 30 procent av eleverna på en högstadieskola diagnostiserats med dyslexi. En annan studie visar att en av sju elever diagnostiserades med dyslexi på en mellanstadieskola. Enligt den forskning som skett hade denna höga statistik inte uppkommit om en bättre undervisningsmetod hade använts. Utbildningsministern Sander Dekker har också sagt att psykologer borde vara försiktigare med att ge diagnosen dyslexi och att definitionen borde stramas åt.
Slutligen skriver DutchNews att en talesperson från the Dutch council säga att det är en överdrift att påstå att dyslexi inte alls finns. Men om den höga statistiken hade kunnat minska med förändrad undervisning är det definitivt något som borde diskuteras för att lösa problemet och ge elever en bättre grund i sin utbildning.
LÄS MER: DEBATT: Ta hela bilden av dyslexi på allvar