Ronja Almqvist håller hög hastighet. Utöver att studera på heltid driver hon ett stylistföretag, och vill en dag bli en förebild för andra i samma bransch.
Vi möts i ett soligt men rejält blåsigt Helsingborg. Efter en kort promenad hittar vi ett konditori i hörnet av Stortorget och bestämmer oss för att ta en kaffe. På väggarna hänger stora speglar, och sofforna har ryggstöd som ger ett majestätiskt intryck.
Ronja Almqvist kommer ursprungligen från Hässleholm, men flyttade till Helsingborg för att plugga. Vid sidan av studierna driver hon sedan förra sommaren företaget RAH Social Agency tillsammans med en kompis. Det är en stylistbyrå som bland annat tar fram idéer till plåtningar för reklamkampanjer och sedan sätter ihop dem. Deras första produktion visades på storbildskärmar runt om i hela Stockholm.
Eftersom Ronja Almqvist har mycket annat för sig har företaget inte riktigt kommit igång, och än så länge gör hon och vännen mycket själva. När vi möts har hon precis kommit hem från en resa till Sydafrika. Syftet var att ge företaget en knuff i ryggen och skapa kontakter inom mode- och stylistbranschen.
– Vi visste att det var många fotografer och modeller som arbetade där nere och då tänkte vi att vi åker ner och plåtar.
Hon förklarar att det var mycket som behövde ordnas inför resan. Dels behövde de fixa visum och ta vacciner, men också vara flexibla när de väl var på plats. Det är mycket som kan ändras från den första idén om hur en plåtning ska vara tills produktionen är färdig. Exempelvis ska man hitta rätt modell, få inspiration till hår, styling och smink och sedan kontakta agenturer att sälja in idén till.
– Väl på plats kontaktade vi fotografer och modellagenturer via Instagram och bloggar för att hitta de som var duktiga. Vi ville bygga upp vår egna portfolio också. För att få bra jobb måste man visa att man har gjort bra jobb.
De fick med sig lite olika företag, till exempel Stadium, som betalade för att de skulle plåta till olika marknadsföringsjobb i sociala medier och nyhetsbrev. Ronja Almqvist gör gärna liknande resor i framtiden. Det märks att hon är nöjd.
– Det viktigaste var att vi kom ner och gjorde vårt bästa, och det är jag ytterst glad för att vi gjorde. Det var över förväntan och vi har knutit många kontakter där nere.
Ronja Almqvist har ett stort driv för det hon gör och skiner upp när hennes framtidsplan om ett eget företag med henne på toppen kommer på tal. Ett mål som inte alla i hennes omgivning förväntade sig eftersom hon pluggade teknikprogrammet på gymnasiet. Därför blev de förvånade när hon bestämde sig för att bli stylist med fokus på smink och hår.
– Även om folk typ säger: ”vad kul!” så är jag medveten om fördomarna kring yrket, och då blev det motiverande istället. Det blev lite att: om du tror att det bara är smink ska jag visa dig. Jag visar hellre vad jag vill än att prata om det.
Hon vill bli duktig och få respekt inom stylistbranschen för att sedan kunna vara en god förebild. Hon förklarar att det finns en viss attityd inom branschen. Det råder en hierarki där de som fixar smink och hår är längst ned. Många gånger har hon fått göra obetalda jobb, folk har inte hälsat för att det är viktigare att prata med dem som står högre upp i kedjan; exempelvis produktionsledaren. Det är armbågarna utåt och många försöker hävda sig. Den inställningen tycker Ronja Almqvist inte om.
– Jag vill jobba med människor som har samma värderingar som mig och på så sätt bygga en ”ny generation”. Jag vill visa att du inte behöver vara elak och trycka ner andra. Du behöver inte vara falsk och hugga andra i ryggen. Det finns sådana som ljuger och pratar skit bara för att man själv vill lyckas, säger Ronja.
Hur denna ”generation” ska skapas är hon dock inte helt säker på än, och även om Ronja Almqvist i nuläget har samlat på sig erfarenhet och skinn på näsan har hon känt sig liten. Hon vet att det är svårt att ta sig från att vara ”den minsta” i ett produktionsteam till att våga ta för sig. Det är en medvetenhet som hon planerar att ta med sig in i framtiden. Hennes budskap är tydligt:
– Jag vill att människor ska tro på sig själva till 110 procent men ändå behålla ödmjukheten. Överlag tycker jag att man aldrig ska vara realistisk gällande vad man klarar av och inte klarar av. Man ska alltid satsa och aldrig skämmas för att misslyckas. Hade jag varit realistisk och logisk i alla mina beslut hade jag förmodligen inte gjort hälften av det jag gör idag.
För att hantera en stundtals väldigt stressig vardag försöker hon att ”pausa aktivt”, och fokusera på att vara med sina vänner. Det sistnämnda är jätteviktigt för att hon får mycket positiv energi av dem. Men hon medger att det kan vara svårt att släppa jobbet.
– Ibland blir man lite stressad av att göra saker som är kul för då blir man nästan lite besviken på sig själv eftersom jag har mitt mål så nära inpå. Det kan kännas som om man borde sitta hemma och jobba. Eftersom jag är målinriktad vet jag vart jag ska och då vill jag bli snabbast och springa dit.
Trots att det krävs hårt arbete är hon inte intresserad av att göra något annat, men hade hon inte hoppat på utbildningen tror hon att hon hade sparat pengar och rest iväg. Efter jobbet är att resa det bästa hon vet. Att uppleva fantastiska miljöer är ständigt på hennes to-do-list och hon kan tänka sig att åka till Nya Zeeland för allt som finns att se och göra där.
På frågan om hur man fixar en snygg look svarar hon:
– Man ska framhäva sina egna drag och inte överdriva någonting. Och våga. Man fokuserar mycket på hur det ser ut i andras ögon och ibland glömmer man att tänka på vad man själv tycker är snyggt.