En Facebookannons från Institutionen för service management och tjänstevetenskap fick många att reagera starkt. Diskussionen ledde till att en person blockerades och flera kommentarer plockades bort.
Den 23 mars postade Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet en Facebookannons för programmet Equality and diversity managment.
Bilden på annonsen visar en mörkhyad kvinna och en vit man, och man kan tolka den som om att hon knuffar undan honom. Texten lyder ”Är du också trött på orättvisor? Bli mångfalds och jämställdhetsutvecklare! Ansök nu!” Något som tycks ha provocerat många av de som nåddes av annonsen.
Den fick stor kritik och snart fylldes kommentarsfältet med allt från ifrågasättande kommentarer till direkta påhopp. Både på de som deltog såväl som på Instutitionen och universitetet. Universitetet kallades bland annat för ”en vänstervriden feministsörja” och institutionen för service management och tjänstevetenskap gavs epitet ”progressiva hippies från absurdistan”.
Enligt kommunikatören Hannah Magnusson är den här typen av kommentarer inget nytt, men hon blev ändå chokad över den betydligt hårdare tonen.
– Det brukar alltid komma den här typen av grejer, men det har varit extremt mycket i år. Vi brukar aldrig behöva ta bort någonting. Men den här gången har jag varit tvungen att ta bort tre kommentarer och även blockera en person, säger Hannah Magnusson.
Efter fredagens attentat i Stockholm eskalerade diskussionen märkbart och det var då som Hannah Magnusson kände sig tvungen att ta bort flera kommentarer.
– De jag har tagit bort är bara hemska. Bland annat kommenterade en person om händelserna i fredags på ett väldigt tråkigt sätt, säger Hannah Magnusson.
Annonsen för kandidatprogrammet Equality and diversity managment är en av flera annonser som institutionen lagt ut den senaste tiden. Ändå är det endast denna annons som dragit till sig otrevliga kommentarer. Hannah Magnusson tror att det är för att ämnen som jämställdhet och mångfald väcker en viss typ av reaktioner från människor som vill starta en diskussion.
– Men vi kan inte ge oss in i någon diskussion, vilket är det de fiskar efter hela tiden. ”Vad tycker ni om det här, eller det här”? Vi tar gärna den diskussionen men inte i kommentarsfältet under en annons.
Trots hennes försök att gjuta olja på vågorna och vänligt besvara de hätska kommentarerna eskalerade kommentarsfältet och i söndags beslöt hon sig för att kontakta institutionens prefekt Christer Eldh.
– När jag blev kontaktad av vår kommunikatör så blev jag faktiskt överraskad. Samtidigt blev jag inte alls överraskad, det är helt uppenbart att det finns människor som tänker sådär och vi är ju en offentlig och skattefinansierad verksamhet och medborgare har rätt tycker jag att förhålla sig till våra utbildningar. Detta var däremot helt fel forum. Däremot hade jag gärna tagit emot samtal, eller brev eller besvarat insändare i någon tidning men inte i en annons så där, säger Christer Eldh.
I sin policy för kommentarsfält utgår institutionen från Lunds universitets värdegrund.
– Det får inte förekomma påståenden som strider mot denna, då tar vi bort dem, säger Christer Eldh.
Christer Eldh menar att det i sådana här situationer är viktigt att inte låta en medarbetare stå ensam utan att man står tillsammans. Därför tycker han att det var bra att kommunikatören valde att kontakta honom.