År 2007 deltog Lunds universitet för första gången med ett lag i tävlingen Formula Student, där studenter från hela världen på egen hand bygger en Formelbil. I torsdags presenterades universitetets tionde bil med pompa och ståt i kårhuset. Lundagård har följt projektet från början till slut.
I en korridor i ett hörn av M-huset har drygt 30 studenter under det senaste året samlats för att designa och bygga en fungerande Formelbil inom projektet Lund formula student (LFS). Den 18 maj blev bilen klar och i sommar ska den tävla i två tävlingar, Formula Student UK och Formula Student Germany.
Projektets främsta syfte är undervisande. De deltagande studenterna får lära sig mycket om att genomföra och finansiera ett projekt, bygga en produkt och samarbeta med olika företag.
Ett andra syfte är att representera och marknadsföra Lunds universitet utomlands. Formula Student är en stor internationell tävling och höga placeringar, som LU traditionellt får, är ett tecken på en högkvalitativ ingenjörsutbildning. I år är målet att hamna bland de tio bästa bilarna i båda tävlingarna.
Men även om deltagande i projektet ger sju och en halv högskolepoäng så motiveras de flesta mer av gemenskapen, utmaningen och erfarenheten av att ha byggt något konkret.
– I arbete motsvarar det minst lika mycket som alla andra kurser tillsammans detta året, alltså runt 60 högskolepoäng, säger John Huzell, chassiansvarig på LFS.
Själva tävlingen avgörs, såväl i Tyskland som i England, i två delar, en statisk och en dynamisk. Den statiska handlar om att testa teorin bakom bilen, motivera och förklara designbeslut i olika kategorier. Den dynamiska testar bilen i praktiken, dess acceleration, bromsning, väghållning och uthållighet. Det sistnämnda uthållighetstestet påminner om ett traditionellt race, där man så snabbt och energieffektivt som möjligt ska köra 22 kilometer, utan att bilen går sönder.
För LTH-laget är miljöbelastningen en viktig faktor att ta med.
– Även om tävlingens poängsystem inte premierar miljövänlighet så försöker vi i varje situation fatta det mest miljövänliga eller minst miljöskadliga beslutet, säger Daniel Johari, teknisk projektledare för LFS.
Det handlar bland annat om att utveckla en etanoldriven motor, att minimera och återvinna spillmetall och att på sikt skapa förutsättningarna för att återgå till hybridbilar igen.
Miljöarbetet hindras dock av att LFS på senare år arbetat med förbränningsmotorer, så alla alternativa drivlinor måste i så fall utvecklas från noll, eftersom bilen måste vara designad och utvecklad av studenterna själva.
Bilen visades upp den 18 maj, och ska nu testas intensivt innan det i juli och augusti är dags för tävling. Därefter börjar arbetet med nästa bil, vars team rekryteras redan nu.