Blev du nästan påkörd av en racerbil på LTH:s campus i dag? Då såg du inget mindre än Lunds universitets bidrag i den internationella bilbyggartävlingen Formula Student.
̶ Vi var en hårsmån från en tredjeplats, vilket vi är nöjda med. Men nu är arbetet redan i gång med en ny bil till nästa års tävling, säger projektledaren Sven Kalkan.
Det var vid lunchtid i dag som delar av LTH:s campus spärrades av för att tillfälligt transformeras till rallybana. Lunds bidrag i Formula Student, en internationell bilbyggartävling för ingenjörsstudenter, skulle nämligen på uppvisningstur.
I somras deltog bilen i tävlingar i England och Tyskland mot andra lärosätens bilar. Lunds universitet slutade bara en hårsmån från tredjeplatsen.
– Tyvärr blev batteriet överhettat precis i slutet, vilket straffade oss. Vi är nöjda trots allt. Resultatet är en klar förbättring jämfört med förra året men ganska genomsnittligt i förhållande till tidigare år, säger Sven Kalkan, som är ny teknisk projektledare för Lund Formula Student.
Bakom ratten under uppvisningen på LTH satt förra läsårets projektledare Daniel Johari, en av fyra i teamet som agerat förare under sommarens tävlingar.
– Man måste ha flera förare enligt reglerna. Det är en ingenjörsskapstävling och inte bara ett race. Därför får bilarna tävla i olika grenar som att accelerera på en raksträcka, köra i en åtta och slutligen ett uthållighetsrace på 22 kilometer. På så sätt testas olika egenskaper hos bilen, säger Sven Kalkan.
För den som inte riktigt kan släppa drömmen om att köra Formel 1 finns chansen att köra Formel Student. Men då får man först göra bra ifrån sig i ett antal uttagningar.
– Vi börjar med att ha ett gokartrace för dem som är intresserade och ser vilka som har förutsättningar att köra fort. Sedan får man prova en Formel-bil, de är lite annorlunda. På den här bilen finns till exempel en koppling som man styr med fingret och paddlar att växla med. Men det enda riktiga kravet är att man studerar vid LU och har körkort, säger Sven Kalkan.
Redan i gång med årets bil
Förra läsårets projekt kulminerade i tävlingar i England och Tyskland under sommaren som gått. Men redan nu har ett team på 41 studenter satts ihop för att börja arbeta på utvecklandet av en ny bil. Bland annat filar LTH-studenterna på en idé till en ny typ av ram, som ska gå snabbare att tillverka än tidigare års stålrörsram.
– Det är ett stort projekt som tar mycket tid, men man lär sig otroligt mycket och får vara med i hela processen från idéstadiet till färdig bil och tävling. Vi får chansen att arbeta med saker man kanske aldrig kommer att få möjligheten att göra i arbetslivet, säger Sven Kalkan.
Och från potentiella arbetsgivares sida är man också entusiastisk över studenternas bilprojekt.
– Det händer att något av våra sponsorföretag hör av sig och frågar ”finns det någon i teamet som är sugen på den här tjänsten hos oss?”. Erfarenheten av att driva den här typen av projekt är ganska unik, säger Sven Kalkan.