Formen för hur vi tar till oss skönlitterära berättelser förändras med audioböcker och e-böckers explosionsartade framgång. Vendela Källmark undersöker bokhandeln som kulturinstitution och hur vi kan lära oss av den för att få ett långsammare liv.
År 2015 exploderade marknaden för digitala böcker (audio-böcker och e-böcker) och utvecklingen har fortsatt i samma riktning sedan dess. Koncentrationsförmågan i vår digitaliserade värld diskuteras ideligen men det har också slagits hål på myten om att vårt ”attention span” skulle ha förändrats på grund av digitaliseringen. Läsning för nöjes skull har dock många av oss bara tid med på semestern eller helgen. Vi tillbringar allt mer tid framför exempelvis Netflix. Men en bra läsupplevelse stannar åtminstone hos mig längre än vad en spännande TV-serie gör.
I den klassiska 90-talsfilmen You’ve got Mail målas konflikten mellan den oberoende bokaffären mot det stora kapitalistiska företaget upp. Det är en tydlig bild av hur vårt samhälle utvecklas mot extremkommersialism. Oberoende boklådor har svårt att överleva ekonomiskt på grund av konkurrensen mot internetbokhandlarna och överlever till stor del på försäljning av papper, pennor och annat skrivmaterial. Internetbokhandlarna ökar å sin sida försäljningen för varje år som går, inte bara på grund av de reducerade priserna men också för att det är effektivt att handla online. En bok behöver du inte prova som ett par jeans. Särskilt som student med skral kassa kan det kännas överflödigt att betala extra för böckerna i bokaffären gentemot de på nätet.Mitt i denna utveckling skulle jag vilja slå ett slag för bokhandeln som kulturinstitution och dess roll för litteraturens och läsandets fortlevnad genom att berätta om några bokaffärsupplevslser som har betytt extra mycket för mig.
Det var en regnig novemberdag i Big Sur, Kalifornien. Jag och min kompis körde vår hyrda Hyundai upp och ner på Highway 1. Vi stannade vid en skylt där det stod ”Books and art”. Affären var Henry Miller Memorial Library som ligger i en dunge i skogen. Livet kan inte gå långsammare än vad det gör där. Det spelades klassisk musik och en anställd försökte, inte helt utan tekniska problem, boka ett flyg hem till New Jersey inför den stundande julen. I broschyren över Big Sur står det ”Simply do Nothing”. Drömmen om det långsamma livet utan internet, det med böcker och långa vandringar i orörd natur är verklighet här. Den ultimata lyxen. I Big Sur finns pendelsurfandets motsats och det manifesteras i denna bokhandel.
Vi kom precis från San Fransisco där vi hade besökt en av världens kanske mest kända bokaffärer – City Lights Bookshop. Tre våningar packade till bredden med böcker om allt mellan himmel och jord. Fokus ligger fortfarande på det litterära, inte det fackliga och definitivt inte på det snabbsmälta. Hela övervåningen tillägnas poesi. San Fransiscos berömda solljus strilade in genom det dammiga fönstret till rummet där man uppmuntras stanna precis så länge man behöver. Jag och min vän stannade i över två timmar och jag köpte två diktsamlingar av poeter som jag aldrig hade hört talas om innan. Det är ett gott betyg åt bokhandeln, att de lyckas lyfta fram det som inte krängs som smör, att våga lägga möda på nischade poeter och traggliga filosofer. Det krävs förstås ett varumärke för att kunna bära upp sådana val ekonomiskt. Det är mer lukrativt att sälja pocket-listor. Men det finns en altruistisk anda i bokhandeln. Trots att det av nödvändighet är en vinstdrivande affärsverksamhet finns en respekt och tillgivenhet till böckerna i de egendrivna boklådorna som jag tror är nödvändig. Det tog tid för mig att hitta mina diktsamlingar, tid som fanns därför att jag var på semester och styrde min egen skuta, därför att jag valde att lägga den där, på en obekväm stol i ett hörn av en bokhandel. Denna omsorg tar jag med mig in i läsupplevelsen. Varje ord väger tyngre. Jag respekterar de här böckerna mer än mina impulsköp på Bokus.
Europas kanske mest kända bokhandel är Shakespeare and Company, belägen intill Notre Dame i Paris. Denna bokhandel är känd för att de låter poeter och författare övernatta mot att de volontärarbetar i butiken eller på annat sätt bidrar till näringen. Klichéartat må tyckas och dessutom inte helt lätt att få en sådan volontärplats, men den gemytliga idén om tillgänglighet och öppenhet präglar även denna plats.
Shakesepare and Company känns dock inte lika äkta som de amerikanska bokaffärerna jag besökte. Kanske därför att den har skapat sig ett stort internationellt namn som tvingar dem till en grad av kommersialism som känns plastig. Den är lite för tillrättalagd och självmedveten, välsorterad på ett sätt som inte känns genuint. Om du har vägarna förbi Paris rekommenderar jag i stället The Canadian Bookshop som ligger ett stenkast från Shakespeare and Company. Om du har tur kan du få en skvätt kaffe i plastmugg med lönnsirap i.
i bokaffärerna är det inte bara litteraturen utan också böckerna som ting som får stå i centrum. Doften, omslagen och den ofta konstnärliga layouten bland nyutgivna böcker. Det taktila är ytterligare en dimension av läsningen som jag tror man gör fel i att negligera. Att lyssna på en e-bok i din mobiltelefon behöver inte vara sämre än att läsa en bok då du tar till dig samma berättelse – men jag vill hävda att det är en annorlunda erfarenhet.
I en bra bokhandel finns ingen deadline. Här får var och en finnas till på sina egna villkor och i sin egen takt. Bokhandeln är till skillnad från biblioteket inte en plats där studenter samlas för att skriva grupparbeten eller skriva uppsats. Litteraturen måste få ta sin tid för att upplevas till sin fulla rätt.