Snabbt och vasst, roligt och provocerande. Ibland kanske för provocerande. Kabarén Fröken Gunns imaginatorium är inget för den lättkränkte, men en höjdpunkt på Lundakarnevalen.
Foto: Anni-Elina Vänskä & Daniel Kodipelli
Längst in i det stora kabarétältet bredvid Domkyrkan står en typisk bar, något som de rödbruna tegelväggarna, svarta barstolarna och den bittra bartendern befäster. Men att ”KabaBaren” inte är en typisk bar tar det inte lång tid för publiken att inse. Efter att vi blivit upplysta om tältets brandsäkerhet och uppmanade att stänga av ljudet på telefonerna, varnas lättkränkta för vad som komma skall.
Förutom baren och den återkommande, dementa damen Gunn, binds handlingen ihop av de många skämt som studsar fram och tillbaka längs anständighetens gräns. Dängorna flyger åt alla håll, och i alla möjliga riktningar: Hiv, genusvetenskap, sverigedemokrater, metoo och Revyn, för att nämna ett fåtal ämnen som tas upp. Tidigt står klart att ingen går säker från kabaréns skämt.
Aktuell som kabarén är, får vi även ta del av en valdebatt. Bokstavligt talat. Upp på scen vandrar plötsligt flera valar för en debatt, där bland annat ämnen som valfrihet och vallöften avhandlas. Men en viktig fråga i valrörelsen är så klart invandringen. ”De betäcker våra honor och förstör vår valsång”, som vitvalen säger på välartikulerad blekingska.
Scenerna avlöser varandra i ett raskt tempo. Vi får ta del av välkoreograferade sång- och dansnummer och bra skådespeleri. En och annan nakenchock sveper även förbi i farten. Det blir aldrig tråkigt under kabarén. Anständighetsgränsen passeras många gånger, ofta till föreställningens fördel även om några lågvattenmärken hinner utspela sig på scen.
Vi lämnar kabarétältet lite omtöcknade, men mycket gladare än när vi gick in.
Kabaréns…
Bästa ordvits: ”Vad heter Kim Jong-ils dotter? – Miss il”
Mest Lundafientliga karaktären: Bartendern
Häftigaste burlesque-vibben: Dragkupletten
Mest aktuella referensen: ”Lika socialt kompetent som Martin Timell på firmafest”.