Recension: Beatrice Eli på Stora scen

- in Nyheter

Beatrice Eli gör en avskalad men medryckande spelning på Stora scen under Lundakarnevalen. 

Beatrice Eli har sedan albumdebuten Die Another Day (2014) spelats flitigt på radiokanalerna. Den kanske största hiten Girls har blivit något av en queer-anthem under de senaste åren.

Beatrice Elis musik anspelar i hög rad på känslor, sex och dekadens vilket speglas i henne utstyrsel och scenspråk. Hon kommer ut på scen iförd en svart siden-negligé, starkt röda läppar och hög hästsvans. Ljuset är dominerande lila och hon står höljd i rökmaskinsrök större delen av spelningen.

Hennes sound är omväxlande souligt och popigt med starka elektroniska inslag. När hon sjunger a capella under den hjärtskärande balladen Coward från tidigare nämnda debuten Die Another Day får man smak på djupet i hennes röst och artisteri. Hon visar sig lika delar sårbar och kaxig i sina texter.

Publiken dansar så att dammet yr. Särskilt drag blir det under det 1990-talsinspirerade beatet i den klubbvänliga Careful från hennes nysläppta EP Careful EP (2018). Låten för tankarna till klassiska househitar som Show Me Love (1993) av Robin S (ej att förväxla med den svenska artisten Robyn). Careful nominerades även till årets låt 2018 på Gaffa Awards. Framförandet av denna låt är också konsertens starkaste ögonblick.

Tyvärr kan Beatrice Eli inte bidra med det extranummer som publiken skriker att de vill ha vid konsertens slut. Detta drar ner helhetsintrycket av spelningen då det framstår som oerfaret. Hon får i stället spela den stora hiten Girls ytterligare en gång, men publiken verkar lika nöjd för det.

Foto: Angelika Gierok