Lundastudenten och influencern Tess Waltenburg är en av personerna bakom nätverket Sustainable Influencers, som skapades i syfte att samla inspiration till en mer hållbar livsstil. I år har hon nu blivit nominerad till Stora influencerpriset 2018 i kategorin ”Årets innovatör”.
Vad som först började som en liten Facebook-grupp med personer som vill inspirera till hållbarhet med hjälp av sina konton på sociala medier, har nu utvecklats till ett nätverk med runt 130 medlemmar. Nätverket Sustainable Influencers består av bloggare inom olika inriktningar så som mat, mode och zero waste, med det gemensamma intresset att inspirera och uppmuntra andra till att leva mer hållbart.
– Tanken är att kunna gå in på ett konto och sedan inspireras vidare till flera olika konton, för det finns ingen färdig bild av hur man ska leva ”perfekt” hållbart, berättar Tess Waltenburg, som är en av personerna bakom nätverket.
Hon ville samla sociala medier-konton som får en att tänka till och visa olika vinklar av en hållbar livsstil.
25-åriga Tess Waltenburg startade Sustainable Influencers i somras och intresset för att engagera sig har varit stort. I dagsläget håller de därför även på att starta upp ett kompletterande diskussionsgrupp vid namn Sustainable Superheroes för även de som inte är influencers.
– Ibland kan det vara exkluderande med hållbarhetsfrågan, men detta ska försöka välkomna alla att kunna prata, tipsa och peppa varandra att se över sin egen livssituation, i stället för att bara ha en hashtag, säger Tess Waltenburg.
Vid sidan om sina masterstudier i tillämpad kulturanalys på Lunds universitet driver Tess Waltenburg i dag en blogg, ett Instagram-konto, en Youtube-kanal och även den nya podcasten Steg för steg – inspiration för en hållbar livsstil. Hon skriver mycket om hållbara alternativ i vardagen, second hand men även lokal turism i sitt närområde i Malmö och Lund.
– Det handlar inte om att aktivt kritisera andras livsval utan snarare visa hur man kan leva hållbart, förklarar Tess Waltenburg. Hon menar att man kan göra skillnad med små steg i vardagen men att hon även är förstående mot andra eftersom hon själv vet att de sämre valen oftast är de enklaste, säger hon.
– När jag gick på gymnasiet började bloggare bli stora och jag bloggade själv men då var det inte om hållbarhet utan bara nya outfit-bilder varje dag, säger Tess Waltenburg.
Inspirationen till att börja blogga annorlunda kom när hon började studera etnologi på Lunds universitet och läste om beteende och konsumtion. Där började hon intressera sig för vilken makt sociala medier har över människors konsumtion och funderade på om hon som influencer skulle kunna vända på det.
Vinnarna av Stora influencerpriset 2018 kommer presenteras på nätet lördagen den 17 november. Tess Waltenburg är nominerad i kategorin ”Årets innovatör”. Andra nominerade i kategorin är stora influencers som Margaux Dieux och Mia Skäringer Lázár.
Tess Waltenburg tycker att det betyder mycket att bli nominerad i kategorin som handlar om att skapa nya förutsättningar inom yrkesbranschen som influencer.
– Vi vill inte konkurrera med andra influencers men vill visa att det går att göra skillnad med sociala medier, säger Tess Waltenburg. Bland annat vill hon påverka andra influencers att tänka igenom vilka samarbeten de gör och vad de marknadsför.