Nazi-kritik efter Studentaftons reklamkampanj

- in Nyheter

Studentafton genomför just nu en reklamkampanj där man uppmärksammar några av föreningens historiska talare. Ett av namnen i kampanjen anklagades dock för att vara ”makabert” för judiska studenter och nu är Studentaftons förman Olle Hallqvist självkritisk.
”Vi har förståelse för om kampanjen uppfattats som stötande, och det beklagar vi.”

I en ny marknadsföringskampanj uppmärksammar Studentafton sina historiska anor. På affischer runtom i Lund, och i bilder på sociala medier, kan man bland annat läsa: ”1970 missade du Monica Zetterlund” och ”2016 missade du Edward Snowden”.

Ett av namnen i kampanjen uppfattades dock mer kontroversiellt än andra: ”1938 missade du Leni Riefenstahl”. Riefenstahl var en tysk skådespelerska och regissör som i dag är mest känd för att hon regisserade flera filmer åt det tyska nazistpartiet, bland annat Triumph des Willens, (Viljornas triumf). Filmen har beskrivits som världens kanske mest inflytelserika propagandafilm genom tiderna. Leni Riefenstahl var dock aldrig medlem i nazistpartiet och förnekade själv efter andra världskriget att hon någonsin skulle ha varit nazist.

Studentaftons val att lyfta fram talarkvällen med Riefenstahl 1938 i sin marknadsföring har väckt kritik på sociala medier – bland annat från den tidigare Lundastudenten Jonatan Macznik, som numera arbetar som jurist på Svenska kommittén mot antisemitism.
– Det är omdömes- och historielöst. Det blir makabert både gentemot de judiska studenter som läste i Lund 1938 och de judiska studenter som läser i Lund i dag, säger han.

Som svar på Maczniks kritiska inlägg på Instagram skriver Studentafton att man varken tar ställning för eller emot sina talares åsikter. Men det resonemanget köper inte Jonatan Macznik.
– Att säga att man inte tar ställning mot nazism, antisemitism och diktatur innebär inte att man är opartisk. Det blir ju ett ställningstagande i sig, säger han.

Betyder det att Studentafton inte ska prata om kontroversiella personer som gästat dem genom åren?
– Det här handlar inte om att lyfta vilka gäster man har haft. Det är reklam. ”Ni missade Riefenstahl”, säger man till studenterna, som om de är stolta. På Instagram svarar de [Studentafton i kommentarsfälten på Instamgram, reds.anm] som om antisemitism och nazism bara är problematiskt i dagens historiska perspektiv, säger Jonatan Macznik.

I en skriftlig kommentar till Lundagård skriver Studentaftons förman Olle Hallqvist att syftet med kampanjen var att lyfta fram gäster som avspeglar hela utskottets historia – inklusive mer problematiska delar.

”Med det sagt anser vi också att vi bör förhålla oss till vår historia på ett förnuftigt och ansvarsfullt sätt. Det är därför viktigt att vi finns tillgängliga för de som har frågor om hur vår verksamhet bedrivs, och vi förstår verkligen om sådana frågor uppkommit till följd av affischkampanjen. Vi har också förståelse för om kampanjen uppfattats som stötande, och det beklagar vi.”

Även om utskottet inte tar ställning till gästernas åsikter innebär det inte att det är fritt fram för gästerna att säga vad som helst. Enligt Olle Hallqvist måste Studentafton som arrangör ta ansvar för att deras evenemang blir konstruktiva och balanserade.

”Det är till exempel uteslutet att vi skulle låta en enskild representant för en totalitär stat eller odemokratisk ideologi ställa sig på vår scen och sprida sitt budskap oemotsagd.”

Hallqvist skriver också att han hoppas att det inte ska råda några tvivel om att Studentafton alltid står upp för demokratiska värden och för yttrandefriheten.

”Det utgör grunden till hela vår verksamhet. Vi hoppas att de som tagit del av kampanjen själva bildar sig en uppfattning om personerna vi där valde att lyfta fram, och välkomnar fortsatta inlägg i debatten.”