I årets Siste april-spex återbesöker Lundaspexarna en ny klassiker. I Ivar Kreuger ser vi historien om en affärsmans förfall, kantad med sex, droger och ordvitsar.
Lundaspexarnas föreställning från 2003 presenterar oss för Ivar Kreuger, finansmannen även kallad “tändstickskungen”, som under början av 1900-talet är en av världens rikaste. Men det kommer inte utan motstånd. I hemlighet smider familjen Wallenberg planer för att stjäla hans värdepapper så de kan kicka igång sina influencer-karriärer. Planen ser ut att bli verklighet när Ivar träffar manslukerskan Miss Fortune, vilket sätter spjärn mellan honom och hans trolovade.
Foto: Anna Johansson
Det hela börjar på Ivar Kreugers födelsedag. Där möter publiken 30-talets största krösusar, som alla är iklädda gråa, beigea och svarta kostymer. Men trots karaktärernas nästan identiska garderober lyckas nästan alla sticka ut. En anledning till detta är att Ivar Kreuger har bland det bästa sminket jag sett i ett spex. Lägg till ypperligt skådespel och resultatet blir till exempel Hermann Göring som springer runt och knarkar i en väldigt övertygande ”fat suit” eller Kreuger själv, som hela tiden balanserar mellan självupptagenhet på ett roligt sätt eller någon man vill klippa till. Därtill bjuder spexet på fantasifulla bissar som aldrig slutar förvåna, vilket mer än väger upp för stundvis tappade sångtexter.
Detta akompanjeras av sånger och orkesterspel som förtjänar att släppas på skiva. Starkast av dessa är en hyllning till Landskrona och en skrytig(are) version av USA:s nationalsång i barbershop-tappning. Därför är det mer än synd att föreställningen hemsöktes av strulande ljud hela vägen genom, med stunder där det nästan började gå rundgång. Förhoppningsvis är detta i ordning till premiärdagen.
Mot slutet av spexet slås jag av tanken att min morfar hade älskat denna föreställningen. Mellankrigsdekoren, sångerna och framför allt det ständiga flödet av snuskiga ordvitsar skapar känslan av att vara Lunds gubbigaste spex. Det behöver inte betyda att spexet är ålderdomligt, men det är till fördel om man gillar buskis, fars eller kanske estetiken i The Great Gatsby. Gör du det så ska du tveklöst ta chansen att låta Lundaspexarna föra dig in i Ivar Kreugers gubbroliga finansvärld.
Bästa kuplett: “Landskrona” till melodin av “In the Ghetto”
Spexigaste karaktär: Wallenberg
Bästa ordvits: När Miss Fortune berättar “Min far var skogshuggare. Fick ett träd på sig. Han dog på stubben”.