Studenternas Formel 1-bil presenteras
I veckan avtäckte Lund Formula Student (LFS) årets egenbyggda racer-bil som de i sommar ska tävla med ute i Europa. Nästa år kommer även en elbil att tas fram.
Ett hundratal människor samlades i A-husets aula den 14 maj när Lund Formula Student (LFS) avtäckte årets bilmodell. Technomusiken gick varm i högtalarna under uppladdningen till avtäckningen, och flera medlemmar höll tal.
– Många fritidsaktiviteter lär en att jobba i lag i riktning mot ett mål. Men i stället för att laga hamburgare eller arrangera volleybollturneringar, utvecklar vi aerodynamiska system och anpassad elektronik, säger Johan Koefoed, eventplanerare för LFS under presentationen.
I sommar ska bilen tävla i Formel 1-racing ute i Europa och det är laget som själva ska köra den.
– Den vanliga frågan man får i sådana här sammanhang är hur pass snabbt bilen går. Vi testar aldrig topphastighet. Den ligger förmodligen kring 120-130 kilometer i timmen men det viktiga i sammanhanget är accelerationen i svängarna, säger Fritiof Hegardt, technical director för LFS, till vardags student i teknisk fysik vid Lunds Tekniska Högskola (LTH).
Enligt Fritiof Hegardt är ett utmärkande drag för LTH:s bilar att de prioriterar säkerhet framför högsta prestanda. Han klargör dock att inga allvarliga olyckor har skett under föreningens livstid, inte allvarligare än att motorn har stannat.
– Det är förvånansvärt att bara ta sig i mål, det är extremt att vi bygger allt själva, säger han.
Rekryteringen till årets lag började redan i april förra året och på frågan om vad som krävs för att vara med svarar Fritiof Hegardt att det viktigaste är att vara driven. Att man är villig att ta sig an ett såpass stort projekt. Organisationen har många som är bilintresserade men majoriteten av dem som går med i LFS är inte bilintresserade från början.
– Vi har folk inom organisationen som gått vidare till att jobba för Koenigsegg, bilmärket som bygger världens snabbaste bilar, säger han.
Till nästa år är planen att två bilar ska avtäckas samtidigt. Varav en kommer vara eldriven.
– Vi är fortfarande väldigt mycket i ett uppbyggnadsstadium när det gäller elbilen. Vi vill först och främst bevisa att vi kan bygga en elbil. Med alla nya utmaningar det innebär. Det har tagit ungefär tre år att ta bensinbilen till den nivå den är på nu, säger Fritiof Hegardt.
Hur står ni i världsrankingen i Formula Student?
– Totalt i världen är det inte så jätteroligt att skryta med, då ligger vi på 189:e plats av totalt 600 registrerade lag, säger han. LTH leder dock rankingen bland de skandinaviska länderna i klassen bensinbilar, säger Fritiof Hegardt.