I dag har Boelspexarnas Elsa Beskow premiär. Lundagårds recensent Ida Lunga besökte generalrepetitionen och vittnar om ekande skrattsalvor i Stadsteaterns lokaler.
Boelspexarna firar ett kvarts sekel på scen och jubileet i ära håller spexet till på Lunds stadsteater (huruvida ombyggnationen av AF-Borgen spelar in på valet av lokal lämnas osagt). Trots avsaknaden av borgens välbekanta inramning är uppsättningen av Elsa Beskow ack så studentikos.
Genrepet levererar inför de inbjudna gymnasiespexarna. Ett och annat överflödigt fniss på scen ska kanske slipas bort inför morgondagens premiär, men roligt verkar alla i salen ha.
I tidsenliga krås och krinoliner bär färgstarka karaktärer handlingen framåt. I Elsa Beskows ataljé mäts tid i gin och tonic men den konstfärdiga kontexten byts kvickt mot en mörkare ton. Spexet håller genomgående ett högt tempo och en varierad repertoar av musik och rollfigurer håller publiken på helspänn.
Kupletterna, de typiska spexsångerna, illustrerar tydligt den återkommande problematiseringen av kvinnorollen som likt en röd (eller grön eller brun eller gredelin) tråd följer genom spexets akter och scenskiften. Kanske skulle omskrivningarna av låttexterna kunna vara mer ambitiösa, men att Farbror Blå sjunger Da Ba Dee är ju givet. Pluspoäng för dirigentens handgripliga medhjälp med koppar under “Ring din bästis”.
De lättsamma skämt och ordvitsar som lämnar publiken dubbelvikt av skratt har alla en skarp kant av insikt. Kan tänkas är hysterikadiagnosen någorlunda utdaterad idag och kanske har läkarkonsten kommit lite längre än att placera livmodern “en bit ovanför skulderbladet”. Boelspexarna ger en och annan pekpinne mot att marginalerna kanske inte är så väl tilltagna som man vill tro.
Det är 25 år sedan Boelspexarna grundades i samband med att Sveriges första och Lunds hittills enda kvinnliga rektor tillträdde. Rektorsvalet stundar och spexet Elsa Beskow ligger helt rätt i tiden.
Spexet ges:
Fredag 18 oktober kl. 19-21.00
Lördag 19 oktober kl. 16-18.00 samt kl. 19-21.00
Söndag 20 oktober kl. 16-18.00 samt kl. 19-21.00
Bäst i test:
Sångprestation: jägaren i bisskuplettens operatappning som fick hungrig.se på fall
Dekor: hattstugan som inte brann upp
Kuplett: tanttrions kvartettkuplett om blomsterstöld
Scennärvaro: galet bra ukuleleframträdande av Alice Tegnér
Foto: Alex Edthofer