Spex med högtflygande planer

- in Recension, Spex

I dag har Helsingkronaspexets återuppsättning av Eiffeltornskuppen premiär. Lundagårds recensent Ida Lunga besökte generalrepetitionen och beskriver dansanta scener till välbekanta toner.

I tider då Akademiska föreningens spex sprids för vinden från Kemicentrum till Magasinet till Landskrona sitter Helsingkronaspexet säkert på hemmaplan. Generalrepetitionen av nationsspexets återuppsättning av Eiffeltornskuppen äger rum i en ack så välbekant lokal.  

Dansgolvet där större delen av Lunds studenter svängt sina lurviga till Carola och ABBA är nu avdelat med ridå, och skramlande stolar fyller utrymmet fram till bardisken som numera huserar teknikutskottet, kvällen i ära iförda toga.

Spexet utspelar sig till att börja med i 1930-talets Paris, i skuggan av ett rostande Eiffeltorn. En salig blandning rollfigurer rör sig in och ut ur scenens välmålade kulisser, den ena med större livsmål och drömmar att uppfylla än den nästa. 

Istället för en röd tråd bjuder spexet på ett garnnystan av självförverkligande, mer eller mindre moraliskt sådant. Trådar löper kors och tvärs där handlingen ger udda sammanträffanden och nya möten mellan olika personer. Knutar i form av inspiration till modekollektioner och bandåterföreningar löses upp och fnurror på tråden rätas ut.

Genomgående visar skådespelarna, utöver god ton, danstalang. Spexets nyinstiftade dansgrupp har lagt manken till och välkoordinerade steg till var låt ger ett gott, sammanhållet intryck. Något annat som håller samman föreställningen är bandets bidrag utanför akterna (likväl, som givet, under showen). Att välbekanta toner signalerar slut på pausen är bra mycket trevligare än att ropas in.

Handlingen landar i förbudstidens USA där saft- och teimport står på bordet. Kanske introduceras aningens många nya roller på en och samma gång men med välskrivna kupletter, de typiska spexsångerna, definieras både kontext och uppsåt, och ger mersmak. Omtag tages och med schlager som utgångspunkt är det verkligen Helsingkrona.

Spexet ges:

Torsdag 7 november kl. 19.30

Fredag 8 november kl. 19.30

Lördag 9 november kl. 19.30

 

Bäst i test:

Dekor: Tämligen prisvärt utfällbart hotell på hjul.

Kuplett: Mer eller mindre träffsäker sång om skottlossning.

Scennärvaro: En korrupt polis moraliska dilemma.

Ordvitsar: Det udda paret som stjäl showen och broderar ut den.

 

Foto: Saber Malmgren