Eldsjälsarbete, andrahandsprofitering, bibliofili, skattjakt. Antikvariatkonceptet är samtidigt uråldrigt och tidlöst. Men vilka finns, och hur går det för dem? Lundagård
besöker och överblickar antikvariaten i Lund och Malmö.
Patrik Andersson Antikvariat ligger några få steg från korsningen där Kyrkogatan övergår till Bredgatan i Lund. Lokalen är ljus, taket högt. Böcker står prydligt staplade på borden och i hyllorna. Patrik Andersson själv sitter bakom ett skrivbord med dator och kaffekopp. Arbetsdagen har just börjat. Det startade år 2002, som rent Internet-antikvariat.
– Det fungerade väldigt bra, man får beställningar från hela världen. På 1990-talet fanns böcker man kallade hyllvärmare, udda böcker. Plötsligt är just de efterfrågade och går inte att hitta på vanliga ställen, säger han.
Patrik Andersson öppnade butik på Bredgatan år 2010, och flyttade till den nuvarande adressen 2018/2019.
Mobiltelefonen ringer. En kund vill sälja en hel kasse böcker. Patrik Andersson ber honom komma in med den så att han kan kamma igenom.
– I början var det inte så lätt att få tag i böcker, men sedan jag hunnit etablera mig får jag nästan fler erbjudanden än jag kan tacka ja till.
Han köper också in böcker på aktioner, och från dödsbon.
– Efter en gammal professor finns det i regel ett hus sprängfyllt med böcker. Men det är inte så att jag läser dödsannonser, säger han och skrattar till.
Patrik Andersson upplever att branschen mår bra, och har följt en sorts värdeutveckling som liknar världsekonomin. De udda, dyrbara böckerna har stigit i värde. Det är det som Patrik Andersson försörjer sig på, eftertraktade dyrbarheter:
– Butiksförsäljningen är så pass liten, nu kan man säga att det är nätförsäljningen som finansierar butiken.
Ändå betonas en viss bredd.
– Det centrala är lyrik, tillsammans med humaniora i stort. Filosofi, antiken och historia är det som säljer bäst i butiken, säger Patrik Andersson.
På frågan om framtiden är han optimistisk.
– Jag tror att längtan efter det genuina kommer att bidra till bokens fortlevnad. Det verkar som att den yngre generationen har en önskan efter något mer genuint än appar och klickningar.
***
I vinklarna mellan förlag och Augustpris, där läsare och bokhandlare verkar, råder osäkerhet. Frågan är återkommande, som perenner: Vad är litteraturen, och lever den? Att svaret skulle vara enkelt tror ingen. Men mer förutsägbara krafter, som ekonomin och lönsamheten, avspeglar verkligheten.
Enligt Bokförsäljningsstatistikens rapporter år 2018 och 2019 från Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen ökade Internet-bokhandlarnas försäljning mellan 2017 och 2018 med 5,8 procent. I fysiska bokhandlar minskade försäljningen med 5,2 procent. Under första halvåret 2019 ökade antal sålda bokexemplar, medräknat ljudboksplattformar med sina prenumerationsmodeller, med 5,1 procent, jämfört med föregående år.
Vad gäller nytryckta böcker talar statistiken klarspråk: papper är på väg ut. Ändå står antikvariat kvar, och nya startas. Några uttömmande siffror om andrahandsbokhandlarna finns inte att tillgå.
Frågan är om nytryckta böcker har något alls att göra med de begagnade, om digitaliseringen biter på – eller snarare lyfter de senare?
***
Bergsgatan i Malmö vimlar av verksamheter och trafik. Mitt i allt ligger Rogers antikvariat. Jag går upp för den branta trappan in i en tät hyllvärld. Ägare Roger Persson packar upp böcker. Antikvariatet startade år 1984 och flyttade till den nuvarande lokalen redan år 1985.
– Det fungerar fortfarande för min del, jag ska inte klaga. Det gäller att veta vad man köper och vad man har för kunder.
Roger Persson prioriterar böcker från vitt spridda områden, såsom romaner, deckare, faktaböcker inom historia, filosofi, topografi, konst och foto. Han berättar att han började med serietidningar, men att bokförsäljningen ökat med tiden. I dag står böckerna för omkring 80 procent av försäljningen. Roger Persson menar att den enda trenden han har märkt av är en estetisk sådan:
– Det ska se bra ut i bokhyllan och så. En del samlar och är ute efter snygga böcker.
Antagligen är detta det nya, unga som vill ha stil och smak? Kanske jagas efter bokhylla före böcker, skogen före träden. Om läsandet förflyttats från folkligt nöje till upphöjt, arkaiskt ämne får böckerna som ting en förnyad status. Beståndsdelarna livsstil och presentation blir större.
***
Bokfinken ligger på Helmfeltsgatan, intill Pilstorpsparken i Malmö. Jag möts av en entusiastisk butiksinnehavare. Inredningen matchar utbudet, det vill säga begagnat och vintage-betonat. Förutom böcker är både keramik, tavlor och räknemaskiner till salu. Jag frågar om det är en medveten strategi att bredda utbudet.
– Absolut, att driva enbart antikvariat i dag är väldigt svårt. Du behöver ha något anknutet också, som LP-skivor, inredningsdetaljer och kuriosa, säger butiksinnehavaren.
De öppnade den 1 april 2019, och monterade över 100 bokhyllor till sitt insamlade utbud.
– Väldigt många unga från Lund kommer hit, oftast litteraturstuderande som söker skönlitteratur, lyrik, dramatik och litteraturvetenskap.
I lokalen ryms omkring 20 000 böcker, med ytterligare 10 000 på lager.
– Det är förvånansvärt många böcker som säljs, jag tror att second hand-bokhandeln är framtiden. De här stora drakarna som säljer nyproducerat för 200-300 kronor styck kommer få svårt att ha butik.
Bokfinken arbetar även med närvaro på sociala medier.
– Vi har haft influencers som varit här och delat inlägg, vi fick till exempel 48 000 träffar inom ett par dagar. Det är stort när det väl når ut.
Kanske är detta den nya sortens antikvariat. Inte bara en bokbutik, också en estetisk upplevelse. Sociala media är en självklarhet. Utrymmet uppstår i en outtalad sanning, i materialismen bakom bokköpandet. Otvetydigt förbundet med finkultursvurmande finns ett romantiskt dagdrömmande, njutningen av papper i en tid av skärmar.
***
Pixbo Books är beläget en halvtrappa ned från trottoaren vid Krafts torg, bakom Domkyrkan i Lund. Butiken har funnits sedan september 2019. Dessförinnan, i drygt tjugo år, bedrev Tommy Näzell sin verksamhet endast på nätet.
Bokförsäljningen går bra, att butiker stänger igen beror snarare på de höga och stigande hyrorna i Lund, menar han.
– Det här är ingen bransch man ger sig in i för att bli rik. Det är mer ett sätt att leva, att handla med böcker. Pensionsålder vid 65? Nej. Det är ett fåtal i branschen som går i pension. De flesta, så att säga, dör på sin post. Men de har åtminstone fått leva ett rikt liv, säger han.
Vi kommer in på utbud.
– Jag har också nischat mig med bokförsäljningen, främst historisk litteratur så som: bokhistoria, släkt- och personhistoria, kulturhistoria. Jag försöker undvika romaner, pocket, och liknande.
Jag frågar om inköpen. Tommy Näzell säger att det ofta rör sig om privatpersoner och pekar på en färgglad gympabag på golvet.
– Eller så kommer de in och frågar om jag kan göra ett hembesök. Och det är det bästa, att se böckerna på plats.
Pixbo Books säljer främst genom Antikvariat.net berättar Tommy Näzell. Det är en mindre plattform, jämfört med de cirka 30 000 säljarna på Bokbörsen.se, men fördelen är kvalitativ.
– Antikvariat.net är cirka 100 medlemmar från nordiska antikvariatföreningar, de har ett rykte att vårda.
***
Anti ligger på Drottninggatans slutsträcka i Malmö, ett kvarter från Värnhemstorget. De öppnade i september 2014 på Höstgatan, och flyttade till nuvarande adress vintern 2018.
Mitt i lokalen står ett bok- och planschfyllt skrivbord där grundaren Kettil Kasang sitter. Han berättar att de började som ekonomisk förening, men har senare övergått till aktiebolag där butik, antikvariat och Internetbokhandel ingår. Anti fungerar även som litteraturscen med omkring 45 evenemang om året. Dessutom bedrivs ett förlag.
Jag undrar om det fanns en grundtanke med de olika verksamheterna.
– Jag hade inte velat driva ett antikvariat rakt upp-och-ned. Jag har andra kapaciteter som jag skulle tycka det vore deprimerande att inte använda mig av och utveckla. Tanken var egentligen att bokhandeln skulle hjälpa att finansiera förlagsverksamheten. Och så har det också blivit, säger han.
Vad gäller Internetbokhandeln står den för mindre än hälften av den totala försäljningen. Butiken klarar sig inte utan nätförsäljning, men någon postorderfirma vill de inte vara. Kettil Kasang menar att folk lockas av en plats som har gjort ett urval.
– En liten känga mot Akademibokhandeln Malmö är att de, trots kompetent personal, frivilligt anonymiserar sig själva.
Kettil Kasang kan som förläggare exempelvis inte gå dit och be dem köpa in Antis böcker, trots att de är ett lokalt förlag. Det är att skjuta sig i foten vad gäller konkurrens med nätförsäljning, menar han.
– Kontentan är alltså: de olika evenemangen vi håller, författarsamtal, uppläsningar, böckerna vi ger ut och böckerna vi har till försäljning, avspeglar varann. Det är ett utbud som hänger ihop.
Jag frågar om andelen begagnade böcker i butiken.
– Det är ju mycket bättre vinstmarginal på begagnade, så utan det hade vi inte kunnat gå runt i den här staden. Kanske i Hägersten eller Uppsala, men inte här. Det är dyrt för bokhandlar att köpa in böcker som är nya.
Kettil Kasang menar att de inte jämför sig med andra antikvariat, eftersom deras verksamhet är så förgrenad.
– Vi fokuserar inte så mycket på gamla utgåvor även om vi har ett gott öga till dem. Det är litteraturen som väljs ut, oavsett om det är en jättestor billig, gammal upplaga eller ej.
Sedan in på framtidsfrågan:
– Jag tror att det kommer att bygga på att man inte tjänar pengar på det, så länge man inte gör det kommer det startas av människor med intresse av att vara litteratörer. Och de kommer vilja göra så många olika saker som möjligt.
Kettil Kasang pekar mot skyltfönstret: Anti följt neder till av Antikvariat Scen Förlag.
– Jag bryr mig väldigt mycket om boken som föremål, och försöker exponera den.
Butikslokalen talar för honom, med sitt oavgränsade, luftiga yttre rum. Allt är väggmonterade, enkla hyllor. Syns gör böckernas omslag, snarare än ryggar. Detta skiljer till viss del ut Anti. Å andra sidan spår de själva en framtid utan möjlighet till förtjänst.
***
På Anders antikvariat, vid Juridicum i Lund, har mannen själv inte tid att prata. Han har för mycket att göra och ber oss att återkomma en annan dag.