Ideellt engagemang är att trängas i för små lokaler. Men framför allt är det att älska någonting tillsammans.
Det är den 11 mars 2020. Lunds studentteater (LUST) repar på vårens stora uppsättning, skriven av den tjeckiske författaren Karel Čapek (1890-1938), Rossum’s Universal Robots. Pjäsen skrevs 1920 och handlingen utspelar sig i ”framtiden” – hundra år framåt – vilket landar i år 2020.
Vilka pjäser som ska sättas upp bestäms på ett terminsmöte där alla aktiva i studentföreningen, som enligt förmannen Simon Wetterling består av 30 till 40 aktiva medlemmar, får skicka in förslag på pjäser. Under mötet röstar medlemmarna fram vilken pjäs som ska spelas.
– Jag hade själv nominerat en del pjäser, men så fort det här förslaget kom upp la jag ner mina förslag direkt – speciellt när jag hörde att den utspelade sig “i framtiden” 2020, säger Margot Bryer som är regissör för terminens uppsättning..
Rossum’s Universal Robots eller R.U.R. som den förkortas, handlar inledningsvis om en fabrik som tillverkar robotar, och om mötet mellan Harry Domin som är föreståndare på fabriken och den idealistiska Helena Glory som är stark motståndare till robottillverkning.
Ordet “robot” introducerades till det engelska språket via tjeckiskan och inte minst via den här pjäsen som fick stort internationellt genomslag. Den är ett tidigt verk inom science fiction-genren som till dags dato inte direkt är vanligt återkommande på teaterscenen.
LUSTs verksamhet bedrivs till stor del på engelska. De håller i flera engagemang i veckan: bland annat improvisationskvällar och något de kallar ”storytelling for stage”.
– Det är framför allt positivt att stora delar av vår verksamhet bedrivs på engelska. Svensktalande får vässa sina engelskakunskaper och vi drar till oss många internationella studenter. Det som är synd är att svensk teater inte får samma utrymme, säger Simon Wetterling.
Han beskriver sin roll som förman – en roll som i mångt och mycket påminner om producentrollen.
– Jag ser till att alla mår bra, att det finns lokaler att repa i och att arbetet går framåt, säger han.
Han vill inte gärna ha en chefsposition, utan föredrar ett mjukare förhållningssätt till ledarskapsrollen.
– Det är svårt att styra ideell verksamhet, säger han.
Vi går in i ett mötesrum på Studentlivsvåningen så att de två huvudrollsinnehavarna, Simon Torffvit och Sana Pervaiz, kan inleda dagens repetition i ledning av regissören. Rummet är trångt.
– Jag känner mig lite klaustrofobisk, säger Simon Torffvit vars rollfigur heter Harry Domin.
Några minuter senare, med manuset i hand, säger han att de borde byta ut ordet ”skolböcker” till ”Wikipedia” på ett ställe. Han får gehör från regissören och från motspelaren, Sana Pervaiz.
– Jag och en kollega gick igenom texten tillsammans och moderniserade där vi tyckte att det passade. Till exempel har vi lagt till att internet existerar, vilket inte finns med i originaltexten, säger regissör Margot Bryer.
Sedan nybildandet av studentteatern år 1981, har pjäser av bland andra August Strindberg (1849-1912), Eugéne Ionesco (1909-1994), Oscar Wilde (1854-1900) och William Shakespeare (1564-1616) satts upp – alla kända och internationellt erkända dramatiker. Men även yngre, samtida och lokala dramatiker har blivit uppförda, till exempel Farnaz Arbabi som i dag är konstnärlig ledare vid Unga Klara i Stockholm.
Till vardags studerar Simon Torffvit ämneslärarutbildningen i engelska och historia, men hoppas att skådespelandet ska ta snurr.
– Skådespelaryrket är inte är solid plan A, särskilt när man inte har en professionell utbildning, säger han.
Han berättar att han har lärt sig komisk timing via sin Youtube-kanal, där han har kommenterat spel. Det här är första gången han är huvudrollsinnehavare i en teateruppsättning.
– Jag har nästan 300 repliker, så det är mycket rabblande, säger han.
Sana Pervaiz kommer från Belgien och studerar en master i medicinsk vetenskap, med inriktning på logoped. Hon har aldrig tidigare spelat teater, men i den här uppsättningen ska hon spela en stor roll, Helena Glory. Hon tar utmaningen med ro.
– Jag tror att jag kommer vara nervös på premiären, men att det kommer lägga sig sen.
Dagen därpå, den 12 mars, har sammanlagt elva skådespelare samt regissör och två biregissörer, samlats i en något större möteslokal på Studentlivsvåningen. Birollerna bär namn som Sulla, Marius, Nana, Radius, Helena, Primus – vilka är robotar. De anställda vid fabriken heter Dr. Gall, Mr. Fabry, Dr. Hellemeier, Ms. Alquist, Consul Busman.
I dag är även kostymören på plats. Hon tar mått på samtliga skådespleare i köket på Studentlivsvåningen. Hon ser framför sig att kostymerna kommer att bli sparsmakade, och i en minimalistisk stil.
Arbetet med pjäsen fortgår. Kostym, ljud, ljus och övrig teknik planeras, diskuteras och omplaneras. Men tidens mest aktuella fråga tar snart överhanden. Den 25 mars släpps det ödesdigra meddelandet på Facebook. Meddelandet som de flesta väntar på nu när coronaviruset sprider sig som en mareld:
”Hi everyone!
It’s with great sadness that we have to inform you of the cancellation of our main production. Given the current pandemic there is too much uncertainty for us to comfortably move ahead with a project of this size. Thusly we have reached the conclusion that the prudent thing to do is to cancel the main production and focus our efforts on smaller projects for now.
It’s important to note that we are not shutting down for the semester. We will continue to organize activities for anyone and everyone interested in theatre. If you have any questions about the cancellation, or LUST in general, don’t hesitate to reach out to us.
Stay safe out there!
/The LUST board”
Ensemblen skulle ha haft premiär på Gustafscenen i AF-borgen,
måndagen den 20 april i år. Under ett stormöte med alla som är engagerade i produktionen togs beslutet att skjuta upp premiärdatumet. Den visas som tidigast under hösten 2020, beroende på omvärldsläget, meddelar Simon Wetterling.