Detta är en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna.
Universitetet borde lägga ut de digitala förläsningarna på internet för att sprida kunskap och inspirera studenter och gymnasieelever, skriver LTH-studenten Sigge Meurling.
Ett av de svåraste besluten vi tar i livet är vad vi ska studera, om vi väljer att läsa vidare. Beslutet brukar koka ner till vad som går att göra en karriär av samt vad man tycker är roligt. Den förstnämnda är ganska lätt att kolla rent statistikt. Svårare är att veta vad man tycker är roligt. Här är inte SCB till hjälp. I bland hjälper det att kontakta människor som läser något som låter intressant, men det förutsätter att man har liknande smak och mål samt har ett brett kontaktnät, vilket många saknar.
Eftersom universitetet är avgiftsfritt kan man alltid testa på kurser. Men att studera har fler kostnader – flytt, boende och, framförallt, alternativkostnaden av att jobba. Det blir även en samhällsförlust när människor som hade kunnat bidra med något vettigt rullar tummarna i nån aula för att plocka ut sin CSN. Märker man efter ett par månader att utbildningen inte är rätt har man även använt sin mest värdefulla resurs – tiden. Universiteten borde därför, när så många föreläsningar på grund av corona finns digitalt, att lägga upp dessa på nätet och låta intresserade, till exempel gymnaiseelever, bilda sig en egen uppfattning. Det räcker med en föreläsning per kurs. Eller klipp från olika föreläsningar som visar kursernas bredd.
Ett sådant upplägg skulle även hjälpa de som redan har hittat sin drömutbildning, men som är nyfikna på att bredda sig genom att läsa annat.
Efter allt snack om pandemier hade det till exempel varit spännande att lyssna på en föreläsning i virologi. Eller varför inte distrahera sig helt från den gråa verkligheten genom att höra en lektor i musikvetenskap diskutera jazzens utveckling? Två veckors karantän får vilken kurs som helst att låta lockande. Här kan universitetet säkert ta en liten avgift, om de vill.
Så universitetet: slösa inte bort krisen utan ta chansen att locka nya studenter och låt de nuvarande studenterna testa på kunskap de annars inte hade lagt sin tid på. Det kommer att locka energiska studenter och göra dem mer bildade.
Sigge Meurling
student vid Lunds tekniska högskola