Nu pågår förberedelserna inför en ny typ av intellektuell erfarenhet på Lunds universitet – ett bildningsprojekt under namnet Core curriculum. Det kommer gå av stapeln under höstterminen 2020 och anmälan är nu öppen.
Initiativtagaren och professor emerita Inger Enkvist är igång med förberedelserna inför det bildningsprojekt som hon planerat till hösten.
– Detta är en aktivitet som ligger i linje med det som jag alltid intresserat mig för. Jag får möjlighet att använda mina kontakter på universitetet, på Kungliga Humanistiska Vetenskapsförbundet och alla mina erfarenheter i allmänhet, säger Inger Enkvist.
Core curriculum går ut på att deltagarna läser ett antal böcker – skönlitterära klassiker från 1800-talet, eller natur- och samhällsvetenskaplig litteratur – och diskuterar i grupp. Totalt kommer varje grupp bestå av 15 studenter och två lärare, som i egenskap av samtalsledare leder gruppen genom diskussionerna. Efter Lundagårds tidigare reportage har flera studenter visat intresse, men än är inte platserna fyllda.
– Tanken är egentligen inte att vi [samtalsledarna reds. anm.] ska vara där i egenskap av experter som säger vad som är rätt eller fel, utan vi är där för att leda samtalet. Det ska vara en miljö med personer från många ämnesområden, men inte en miljö där någon dominerar, säger Inger Enkvist.
Själva innehållet är, utöver litteraturlistan, inte förutbestämt, och syftet är att deltagarna ska få uppleva intellektuella samtal. Fokuset på det intellektuella samtalet särskiljer Core curriculum från traditionella högskolekurser.
– Läser man ett särskilt ämne kan det vara nog så allmänbildande att för en gångs skull läsa några böcker utanför ens eget expertisområde, menar Inger Enkvist.
15 studenter per grupp kommer antas, samt några reserver. Beroende på intresse planerar Inger Enkvist att fortsätta med projektet under vårterminen 2021:
– Vi förmodar att det här kan komma att fortsätta, och har börjat fundera kring hur man kan lägga upp det till våren. Till exempel har vi redan nu pratat med flera intresserade lärare, och jag har tankar kring att sätta ihop en liten ledningsgrupp, säger Inger Enkvist.
Anmälan sker senast den 15 maj till inger.enkvist@rom.lu.se med namn, telefon, e-mail och preferens av grupp man vill delta i. Båda grupperna kommer träffas i Humanistiska vetenskapssamfundets lokaler på Klostergatan 11 2 tr. Gruppen som läser skönlitterärt träffas fem onsdagar mellan 18.15-20.00, och gruppen som läser naturvetenskap och samhällsdebatt träffas fem torsdagar mellan 18.15-20.00.
Följande boktitlar kommer ingå i den skönlitterära upplagan av Core curriculum, samtliga 1800-tals-klassiker i svensk översättning:
- Austen, Jane. Stolthet och fördom (1813). 9 september
- Dickens, Charles. Lysande utsikter (1861). 30 september
- Balzac, Honoré de. Pappa Goriot. (1834) 21 oktober
- Lagerlöf, Selma. Gösta Berlings saga (1891). 11 november
- Dostojevskij, Fjodor. Brott och straff (1866). 2 december
Den andra upplagan består av natur- och samhällsvetenskaplig samtidslitteratur på engelska:
- Brook, Timothy. Vermeer’s hat. (2009). 10 september
- Goodhart, David. The road to somewhere. The new tribes shaping British politics. (2017). 1 oktober
- Walker, Matthew. Why we sleep. The new science of sleep and dreams. (2017). 22 oktober
- Plomin, Robert. How DNA makes us who we are. (2018). 12 november
- Sautoy, Marcus de. What we cannot know. (2016) OBS tisdag 1 december