Toddybladet 2020, ”Filler”, säljs till hösten för ”49 coronas”. Det märks att merparten av innehållet är skrivet under kollektiv fylla. Recensent Ebba Frid bedömer det generöst som “en del av charmen”.
Toddybladets 125-årsjubileum blev något av ett antiklimax. Numret är upptryckt, men i sista stund ställdes försäljningen in (av förekommen anledning). Toddybladet är en skämttidning producerad av en brokig skara mer eller mindre oavbrutet berusade läkarstudenter, och säljs traditionellt årligen på gatan av förstaterminare, så kallade ”gumbor”.
Tidningens produktion finansieras av annonsörer, närmare bestämt olika företag i Lund som betalar mer eller mindre konstnärligt begåvade studenter för att teckna och publicera humoristiska annonser. Shotluckan och Malmö nation är figurerande exempel.
Resterande innehåll utgörs av lata nödrim som varvas med genomtänkta skämtartiklar à la The Onion. Omslaget följer en klassisk mall, där framsidan parodierar en känd tidning (detta år Filter), med en antropomorf räv i centrum (i detta fall plastikopererad). Layouten är snygg och omsorgsfullt gjord, vilket gäller genomgående i tidningen. Tyvärr förekommer grammatiska snedsteg, exempelvis pryds en i övrigt bra artikel av rubriken “Här dömer dem dig inte”, vilket sticker en pedant läsare i ögat. Redaktören borde kanske ha rekryterat en korrekturläsare. Ingen är ofelbar!
Det heterogena innehållet täcker ett stort spektrum från low brow till high brow-humor (det förstnämnda är starkt övervägande). Vissa skämt riktas till läkarstudenter, och kan gå över huvudet på övriga läsare. Jag skulle inte säga att dessa bitar gör tidningen sämre för icke-medicinare, det kan snarast vara en fördel att undgå en del nördiga ordvitsar. Andra skämt har ingen specifik målgrupp, men är helt enkelt för dumma för att begripa. Alternativt – jag är för dum för att förstå. Oavsett vilket: Mödsam analys avrådes. Det finns emellertid flera guldkorn, exempelvis en spartanskt komisk coronafrågespalt, och tankeväckande etiska dilemman av typen: “Det står en tjock man på en bro. Under bron kommer snart ett skenande tåg. Vad gör du?”
Jämfört med tidigare nummer kan man notera en viss återhållsamhet vad gäller obscenitet i annonserna. Gissningsvis avspeglar detta en ökad försiktighet hos annonsköparna, som måste godkänna bilderna innan publikation. En sympatisk trend. Fast kanske lite synd också.
Betyg
5/10 fniss med skamsen eftersmak
7/10 konfunderade pannrynkningar
-2/10 bildningsberikanden