Vertex, Umeå universitets studentkårs tidning, sållar sig till skaran av nedlagda studenttidningar och blir ännu ett offer i papperstidningens död. Enligt Umeå studentkår är orsaken dels att en papperstidning inte attraherar dagens studenter, dels att annonsintäkterna minskat under flera år.
“Allting har en ände, men korven den har två. Om studenttidningen Vertex var en korv skulle ena änden heta 1960, då första numret utkom, och den andra 2020, då det är dags för det sista. Det feta jubileet kapas nu av kniven och blir till en nedläggning.” Med de orden annonserar Bertil Janson, Vertex siste chefredaktör, tidningens nedläggning.
I stället har Umeås studentkår planer på en ny kårgemensam medieplattform för studiesocial journalistik och utbildningskommunikation. Hur den nya medieplattformen ska se ut, vem som ska producera innehållet, vad innehållet ska bestå av och vem som får rollen som ansvarig utgivare finns det än så länge inga beslut om, men den kommer ha premiär som tidigast våren 2021, skriver Vertex.
“Just på grund av att papperstidningen generellt inte har samma status i samhället längre, utan att fler läser nyheter digitalt, och det är det även vi vill rikta in oss på”, säger Linnea Stålstam, ordförande för Umeås natur- och teknologkår, till Vertex, som motivering till tidningens nedläggning.
Chefredaktör Bertil Jansson menar att en oberoende granskare av kårerna behövs. “Själv är jag övertygad om att en oberoende granskare, med en ansvarig utgivare på behörigt avstånd från kårerna som äger den har bäst potential att överleva i mer än en handfull år”, skriver han i papperstidningens sista ledartext.
”Jag tycker det är trist att de två studentkårer som äger bolaget som ger ut Vertex valde att strypa finansieringen till en 60-årig studenttidningstradition i Umeå. Och att bolagets styrelse (som består av ledamöter från studentkårerna) därefter såg nedläggning som enda alternativ.” säger Bertil Jansson i en kommentar till Lundagård.
Vertex går därmed samma öde till mötes som andra studenttidningar, däribland Uppsala universitets studenttidning Ergo, grundad 1924, där den fysiska pappersupplagan stöpts om till en digital version. Stockholms universitets Gaudeamus, även den grundad 1924, har ombildats till en digital medieplattform under namnet #studietid.