Går det att vara social på distans? Synen på denna fråga har förändrats för oss alla under pandemin. Men för gamern har svaret alltid varit självklart.
Många är vi som hoppas se det gånga året som en parentes i historien. Ett nytt år innebär nya tag, men för studenten som återvänder till Lund efter en julledighet har inte mycket förändrats till det bättre. När Lund åter blir en samlingspunkt för studenter som rört sig över hela landet är det tvärtom viktigare än någonsin att följa restriktioner om social distansering. Men hur ska vi hungrande Lundastudenter mätta våra sociala behov när vi ska undvika klassrum, nationer, och fysisk kontakt med andra än de vi själva bor med? Är vi dömda till ensamhet?
Såklart inte. Online-spelandet visar att socialisering inte kräver att vi möts fysiskt. Baksidorna med att vistas långa tidsperioder framför en skärm är inget nytt, men under rådande omständigheter är det värt att ifrågasätta våra fördomar mot gamers. Tänk om de alltid suttit på svaret om hur man kan vara social på distans?
”Datorspelande är ett av de områden i samhället där man alltid blir respekterad, nästan oavsett”, sa den norska skådespelaren Aksel Hennies i sin intervju med Skavlan i höstas när den andra vågen av pandemin just hade nått Skåne. Aksel Hennies talar om en online-värld där människor vågar berätta om saker de annars inte skulle delat med sig av, och hur gamers i alla åldrar, över hela världen, oavsett bakgrund kan mötas utan att dömas.
Dataspelsbranschen växer utan motstycke. De kända idrottsklubbarna äger inte bara fotbollslag längre, utan även e-sports lag. Ändå är vi många som har svårt att se hur gaming kan mäta sig med fördelarna som kommer med fysiska (läs: riktiga) sporter. I en era av fitness-kultur och sociala medier har online-världen trängts in i en vrå i den sociala hierarkin, något som med pandemins omständigheter är redo att förändras.
Rådande pandemi har i snart ett år vänt upp och ned på allt vad studentlivet innebär. När allt fler sportevenemang läggs på is, har e-sporten nu en fördel som inte går att blunda för. Med klasskompisarna på Zoom, och evenemang som ställs in är vi många som har svårt att på ett tryggt sätt fylla det sociala tomrummet. Men från skrivbordet i korridorsrum och studentlägenheter, skapar online-spelen en plattform där man kan resa fritt utan att tumma på restriktionerna. Online-spelandet kan varken ersätta motion eller det fysiska mötet, men det länge förbisedda umgängessättet är nu på många sätt det bättre alternativet.
Jag kommer troligtvis själv aldrig bli en gamer. Det är inte en social arena för alla, lika lite som att alla passar för lagsporter. Men gamer eller inte, så är det dags att erkänna att online-världen är en del av facit till den sociala överlevnadsstrategin.