Foodora och LO-facket Transport har sedan februari 2020 förhandlat om kollektivavtal åt cykel- och mopedbuden. Nästan ett år senare närmar sig förhandlingarna ett avslut.
I december 2020 uppmärksammade Lundagård Foodoras cykelbuds prekära arbetssituation. Yrket är ett vanligt extraknäck för studenter, och gig-företagets matlevereringstjänster har blivit en del av vardagen; speciellt under pandemin.
I dag den 28/1 rapporterade Sveriges Radios Ekot att Foodora och LO-facket Transport, efter långa förhandlingar, har enats om ett kollektivavtal för cykel- och mopedbud. Avtalet ska träda i kraft den 1 mars, men behöver godkännas av Foodoras och fackets styrelser dessförinnan.
Parterna har ännu inte uttalat sig om avtalets innehåll, men löner och arbetstider uppges finnas med. Transport-facket hoppas att avtalet ska inspirera till bättre villkor även hos andra budföretag.
Foodoras arbetsvillkor och arbetsmiljö kritiserades av en gigarbetande student i Lundagårds reportage. Företaget uppger för Ekot att det har arbetat för ett kollektivavtal för medarbetarnas skull, men att en eventuell konkurrensfördel är en välkommen sidoeffekt.
Foodoras vd Hans Skruvfors tror att avtalet är en framgång för företaget och för andra budföretag:
– Förhoppningsvis något som är banbrytande i den här delen av branschen, som visar att man kan ingå i den svenska modellen, säger han till Ekot.