Från och med idag, torsdag 16 september, accepterar inte Skånetrafiken och flera andra svenska kollektivtrafikföretag Studentkortet som giltig studentlegitimation.
I tisdags, den 14 september, lös meddelandeikonen upp i Skånetrafikens app. Under fliken “Nyheter” publicerades ett meddelande där det framgår att Studentkortet, som är det kort Studentlundsmedlemskapet är kopplat till, kommer att sluta gälla som giltig studentlegitimation från och med idag, torsdag 16 september. Detta innebär att de studenter som önskar att fortsätta resa med studentrabatten kommer att vara tvungna att ladda ner Mecenat eller WeStudents studentkort istället.
Beslutet utgår från bransch- och intresseorganisationen Svensk Kollektivtrafik (SKT) som i augusti skickade ut ett pressmeddelande där det framgick att man valt att inte förnya samverkansavtalet med Studentkortet. Enligt pressmeddelandet framgår det att Mecenat och WeStudent uppfyller de krav som SKT stället på sina leverantörer. Det framgår dock inte vad det är som gör att Studentkortet inte längre anses uppfylla dessa krav. Lundagård har upprepade gånger försökt kontakta SKT för intervju men har endast fått svar via SMS från Mattias Andersson, projektledare hos SKT. Mattias Andersson ger, likt pressmeddelandet, inte heller någon information om vilka krav det är som Studentkortet numera inte uppfyller.
Enligt Mattias Andersson ska avtalet med Studentkortet sagts upp redan i början av februari. Detta håller dock inte Björn Olegård, projektledare hos Studentkortet, med om.
– Vi anser att avtalet gäller. Om de säger upp avtalet gäller det fram till sjätte oktober 2021. Men de har inte sagt upp avtalet till rätt bolag så det gäller ju enligt vår advokat fram till sjätte oktober 2022, säger han via telefon.
Lundagård kontaktade Skånetrafiken kring hur det kom sig att informationen inte publicerats förrän två dagar innan Studentkortet upphör att gälla.
– Som vi har förstått det har många studenter flera studentkort för att de ger olika rabatter och då har vi tänkt att det är en jätteenkel sak, man kan lösa det på någon minut, svarar Joakim Borgudd, kommunikatör hos Skånetrafiken. Men han påpekar även att Skånetrafiken har gett direktiv till sina kontrollanter om att vara “schyssta” under övergångsperioden och informera studenterna om att de måste ladda ner en annan app.
Han menar också att studenterna inte behöver oroa sig för att betala avgifter om de skulle ha fel studentlegitimation med sig när de åker med Skånetrafiken:
– Skulle man av någon anledning få en avgift så är det bara att höra av sig till oss och visa att man är student. Den processen finns i vanliga fall också om man inte har med sig sitt studentkort, tillägger Joakim Borgudd.
Meddelandet från Skånetrafiken kom som en chock för John Green, verkställande sekreterare och administratör, vid Terminsräkningsföreningen (TRF). Han kände till att det pågick förhandlingar mellan Svensk Kollektivtrafik och Studentkortet men hade inte blivit informerad om att Studentkortet skulle sluta gälla på Skånetrafikens bussar och tåg så snart.
– Att Skånetrafiken har gått ut med ett pressmeddelande det var helt nytt för mig. Jag fick kännedom om det igår [tisdag. reds. anm.]. Jag har följt det här och fått höra att det är pågående förhandlingar.
Joakim Borgudd påpekar att Skånetrafiken mejlade studentkårerna vid Lunds Universitet, Malmö Universitet och Högskolan Kristanstad. Detta mejl föll ner i inkorgen i samma veva som meddelandet hade gått ut i appen. Han påpekar även att han anser att Studentkortet borde ha tagit större ansvar för att informera sina kunder. John Green anser att informationen från Skånetrafiken har gått till fel person och dels gått ut för sent.
– Jag ställer mig väldigt starkt kritiskt till hur Svensk Kollektivtrafik har hanterat detta. För när jag ringer dem och vill ha raka besked så får jag inte det. Det är väldigt märkligt när man har 25 000 studenter i ryggen liksom, säger John Green som känner sig skeptisk kring hur SKT har hanterat kommunikationen med TRF.
Även Björn Olegård ställer sig mycket kritiskt till hur kommunikationen mellan de båda parterna har gått då han menar att det har varit svårt att hålla uppe kontakten med SKT. Han lyfter även en oro över att situationen skulle leda till ett monopol för Mecenat, något som även John Green poängterar:
– Jag tycker att det är osund konkurrens, de kan inte säga varför de i så fall inte skulle erbjuda studentkortet detta men de kan vara väldigt tydliga med att det går jättebra med två andra företag, säger John Green till Lundagård.
Han påpekar att TRF och Studentlund tidigare har kunnat erbjuda samtliga förmåner med att vara student i Lund och att Studentkortet har varit en del i detta.
– Risken i det här finns att vi har haft ett jättebra erbjudande som helt plötsligt börjar urholkas lite grann. Och vi kan inte hamna i en sådan sits utan vi måste ha allt samlat. Och det är därför vår leverantör tillsammans med SKT behöver hitta en lösning.
John Green poängterar även att en del av oron är kring varför SKT har valt att avslutat avtalet med Studentkortet, då denna information inte har gått ut till TRF.
– Skulle man gått ut med något sådant ville man veta varför. Skulle vi byta, vilket vi eventuellt skulle känna oss tvungna att göra, då behöver man väldigt god framförhållning. Vi har ju en demokratisk process bland våra medlemsorganisationer med stämma som ska besluta viktiga frågor. Så det är mycket märkligt.
Lundagård har vid upprepade tillfällen försökt kontakta SKT för intervju.
Artikeln har uppdaterats, 16 september 2021 10.55