Boelspexarna spelar ”Häxprocessen” mellan 15 och 17 oktober i Stora Salen i AF-borgen. Lundagård har mött Boel för att höra mer om föreställningen och återkomsten till storpublik.
Boelspexet är tillbaka på scenen igen framför fulltalig publik. I år spelas “Häxprocessen”, skriven av regissören Femke Podsedkowska, viceregissören Rut Larsson och sychefen Livia Skåve.
På fredagen 8 oktober hölls en pressträff i ett av AF-borgens tornrum, där en grupp representanter för Boel berättade om det nya spexet och om hur det känns att göra en fullskalig produktion igen. I luften dallrar glädjen och förväntan inför den stundande spexhelgen.
Tre skådespelare i spexet är utklädda till sina respektive karaktärer och är med i på mötet i tornrummet. Om en vecka kommer de spexa inför 700 personer.
Hur känns det inför att stå på scenen igen?
– Jag är väldigt taggad. Det ska bli spännande att höra hur det låter när man spelar inför en fullsatt publik, istället för bara 50 personer. För de flesta av oss är det helt nytt, eftersom restriktionerna varat så länge, säger skådespelaren Sonja Reimer, och tillägger att hon inte är nervös än, men nog kommer bli det snart.
Föreställningen handlar om den regeringstillsatta Trolldomskommissionen som ska försöka få bukt med häxproblemet i Gävle. I kommissionen ingår bland annat den äldre herren Gyllensnabel (Sonja Reimer) och prästen Horentius Laurentius (Clara Engellau).
Till sin hjälp har de även Gävlepojken (Hanna Bodelsson) som är en 14-årig entreprenör, UF-företagare och “manager in pointing”. Med sin expertis i utpekning av häxor ska Gävlepojken ta sig till Klubb Blåkulla och sätta dit häxorna under det som sägs vara årtiondets fetaste fest.
Häxprocessens absurditet gjorde det till ett självklart föremål för spex, berättar regissören Femke Podsedkowska.
– Vi brainstormade idéer och kom på att häxprocessen skulle vara väldigt roligt att spexa kring. Det är ett tema som man kan skämta mycket om och skratta åt idag, eftersom häxjakten var så absurd. Det i kombination med att vi spelar på hösten, nära halloween, gjorde att vi tyckte att temat passade bra, säger regissören Femke Podsedkowska.
Även förmannen Anna Kristinsdottir deltar i pressträffen och berättar om organisationen runt spexet.
– När vi fick reda på att restriktionerna skulle tas bort så fick vi bråttom med förberedelserna inför en fullsatt show. De första en och en halv veckorna som vi repade hade restriktionerna dock inte lättat än, så vi fick jobba i olika grupper för att få allt att fungera. Ensemblen har varit så duktiga, förstående och tagit situationen på allvar, vilket gjorde att det fungerade väldigt bra.