Trafikflyghögskolan vid Lunds universitet (LU) blir Europas första auktoriserade drönarskola. I samband med detta lanseras också ett nytt forskningsprojekt som ska träna drönare att hitta försvunna personer till havs och fjälls med hjälp av artificiell intelligens (AI).
Trafikflyghögskolan, en institution belägen vid LU:s Campus Ljungbyhed, är redan en certifierad flygskola och utvecklar nu sin verksamhet genom att erbjuda en auktoriserad drönarskola (ADS). Att den auktoriserade drönarskolan återfinns vid LU är ingen slump.
– Det är en strategisk satsning. Vi är ju redan en auktoriserad komplex flygskola för civilt bemannat flyg. Och vi har gjort en aktiv satsning sedan 2018 på obemannat flyg också, säger Johan Bergström, prefekt vid Trafikflyghögskolan.
Drönare, eller obemannade luftfartygssystem som Trafikflyghögskolan benämner dem, har en viktig roll i framtiden med allt fler samhällsfunktioner enligt Rikard Tyllström som är verksamhetsansvarig för Unmanned Arial Systems-labbet i Lund.
– Det är en otroligt spännande tid vi har framför oss. Inte minst att vi snabbt kan ställa om till ett mer hållbart sätt att flyga. Vi kan göra mer samhällsnytta med helt andra tillämpningar som inte varit möjliga för oss tidigare, säger han.
Målet med drönarskolan är att bidra med fossilfria lösningar till en mängd olika sektorer så som transport, infrastruktur, konstruktion, logistik och även skogs- och jordbruk. Drönarskolan har inte någon militär funktion utan ska endast vara civil.
– Vi utbildar sedan tidigare militära fjärrpiloter. Men det hänger inte på något sätt ihop med vad den auktoriserade drönarskolan kommer ägna sig åt utan det här handlar om att utbilda för civila ändamål, förklarar Rikard Tyllström.
Parallellt med drönarskolan ska ett nytt forskningsprojekt pågå. Projektet går främst ut på att modernisera systemet för att hitta och rädda folk med hjälp av AI-teknik.
– Systemet för att hitta och rädda folk gör man inte minst med bemannade helikoptrar idag så nu vill man nyttja den fossilfria varianten till att genomföra sökdelen, berättar Rikard Tyllström.
– Man kan dela upp sökområdet mellan flera, istället för att det är en bemannad helikopter som söker så kan man här då jobba med sensorer som är anpassade för uppgiften och det kan då vara flera obemannade luftfartyg som jobbar tillsammans, fortsätter Rikard Tyllström.
AI-systemet kommer att hjälpa till att identifiera människor och kommer kunna jobba självständigt för att beräkna flygbanorna och anpassa sig efter sin omgivning.