Under en grå, regntung decemberhimmel samlas en tapper skara för att bevittna avtäckandet av Lundakarnevalens affisch, och tillhörande grafiska profil, för 2022. För att värma publikens kalla händer bjöd Karnevalskommittéen på glögg.
När klockan slår 14:41 drar karnevalsgeneralen Emil Fredberg, till publikens jubel, av skynket som döljer 2022:s affisch.
Vi möts av den djupt sovande jätten Finn på taket till en domkyrka byggd av lekklossar. Sekunden innan den raseras av tre busiga studenter.
Trots att namnet “katastrof” skulle kunna föra tankarna till en färgexplosion, är kulörerna nedtonade, med dov duvblå och 70-tals nyanser av gul och rosa.
– Affischen visar och binder samman de fem ledorden för Katastrofkarnevalen, bus, humor, glädje, påhittighet och gemenskap, säger Emil Fredberg.
Den är skapad av de tidigare Lundastudenterna Tor Möller och Ludvig Werstam, som vann affischtävlingen som karnevalen tidigare utannonserat.
– Vi hade väldigt många förslag, över 70 stycken, och väldigt många bra, det var svårt att välja, säger Emil Fredberg.
Är det dina favoritfärger?
– Njaa, ganska mycket. Från och med och med nu fram tills den 20-22:a maj! Sen kommer jag inte att gilla dem, skrattar Emil Fredberg.
Processen att ta fram affischen har tagit lång tid och varit hemlig för alla utanför designteamet, även för de aktiva inom karnevalen.
– De [designteamet] har varit väldigt duktiga på det [att hålla affischen hemlig], vi har inte ens fått komma i närheten av den, berättar Kalle Schedin, vice nöjeschef för karnevalen.
Gillar du affischen?
– Ja, den är retro och modern på samma gång, snyggt! Säger Kalle Schedin glatt
Och vad är det bästa med affischen?
– Att den är blå, och korven! säger han skrattandes.
Just korven verkar vara detaljen som fastnar hos allmänheten, och designteamets Matilda Hellkvist slutar avtäckningen med att tydligt och muntert lova:
– Ni kommer att se mycket av korven!