De vinner på Oscarsgalan

Bästa film, låt, skådespelarinsats, smink med mera. På söndag är det dags för den 94:e Oscarsgalan och kulturredaktionen har listat några av de nominerade de tror tar hem de eftertraktade statyetterna.

Bästa film:
The Power of the Dog

The Power of the Dog
via NETFLIX

Westerndramat The Power of the Dog har tokhyllats, vilket återspeglas i dess 12 Oscarsnomineringar och flera vinster i andra sammanhang; bland annat utnämndes den till just bästa film 2022 på British Academy Film Awards. Kategorin bästa film har flest nominerade bidrag, varav Dune och Drive My Car tillhör mina favoritfilmer från i fjol. Däremot rättar jag mig ödmjukt i ledet och satsar mina pengar på The Power of the Dog. Med solida skådepelarinsatser, en låginstensiv men succesivt växande spänning, oklanderligt filmfoto och så klart grym regi är det den vinnare som skulle förvåna minst – trots att The Power of the Dog inte är mitt förstahandsval skulle jag verkligen unna Jane Campion och hennes team framgången.

Linn Larsson

Bästa internationella film:
Världens värsta människa

Världens värsta människa. Foto: © Oslo Pictures

Två av våra nordiska grannar får tävla i kategorin bästa internationella film; Danmark med Guldbaggevinnande Flykt och Norge med Världens värsta människa, vars stjärna Reinate Reinsve vann pris för bästa kvinnliga huvudroll i Cannes 2021. Världens värsta människa är den tredje filmen i Joachim Triers Oslo-trilogi, en sorts annorlunda rom-com som är lika delar bitterljuv och hjärtskärande som rolig och lekfull. Trots att filmen tävlar mot flera fantastisk bidrag, så som japanska Drive my car, så tror jag att Världens värsta människa kan kamma hem priset. Inte minst för sitt otroligt vackra foto och sina strålande skådespelarinsatser.

Esther Arndtzén

Bästa regi:
Jane Campion, The Power of the Dog

The Power of the Dog: Benedict Cumberbatch (t.v.)
som Phil Burbank, Jane Campion (regissör, producent)
(t.h.).
Foto: Kirsty Griffin /NETFLIX © 2021

The Power of the Dog är den film som i år har kammat hem flest Oscarsnomineringar, hela 12 stycken, och jag skulle inte bli förvånad om den även vinner flera av dem. Att tacka för framgångarna är till stor del regissören Jane Campion. Nyzeeländskan som har hyllats för att framställa känsliga teman som sexualitet och maskulinitet på ett subtilt men samtidigt dramatiskt sätt, kan troligen lägga ännu en statyett till samlingen på söndag kväll.

Lydia Löthman

Bästa kvinnliga huvudroll:
Jessica Chastain i The Eyes of Tammy Faye

The Eyes of Tammy Faye
via Disney

Om det inte vore för att Olivia Coleman redan har blivit Oscarsbelönad år 2018 (för The Favourite) hade jag inte bara önskat utan också trott att hennes klockrena insats i The Lost Daughter skulle resultera i en statyett – två sådana är få förunnade. Med det i åtanke lär bästa kvinnliga huvudroll tilldelas Jessica Chastain som innehar titelrollen i The Eyes of Tammy Faye. Dramatiska fysiska förändringar belönas ofta på Oscarsgalan, exempel är Matthew McConaughey i Dallas Buyers Club och Charlize Theron i Monster. Jessica Chastains skådespel är Oscarsvärdigt med eller utan ett förvrängt yttre och givet hennes sammanlagda bidrag till filmbranschen är det hög tid att hon får äran.

Linn Larsson

Bästa manliga huvudroll:
Andrew Garfield i tick, tick… BOOM

tick, tick…BOOM! Andrew Garfeild som
Jonathan Larson.
Pressfoto: NETFLIX

En hajp kring Andrew Garfields skådespeleri nåddes under det gångna året när han återupprepade sin roll som Spider-Man i Marvels No way home. Att återse honom i rollen som Spider-Man var nostalgiskt och underhållande men det är i rollen som kompositören och författaren Jonathan Larson som Garfield för första gången verkligen kommer till sin rätt. Det är gripande och imponerande hur Larsons fascinerande och tragiska människoöde tolkas och Garfields insats är på alla sätt värd en Oscar.

Lydia Löthman

Bästa makeup och hår:
House of Gucci

Adam Driver som Maurizio Gucci och Lady Gaga som
Patrizia Reggiani i Ridley Scotts HOUSE OF GUCCI
Foto: Fabio Lovino / Metro Goldwyn Mayer Pictures film
© 2021 Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc. All Rights
Reserved.

Filmen House of Gucci fick ett ganska ljummet mottagande av kritiker. Trots, eller kanske på grund av, alla höga förhoppningar, föll skådespelandet och regin ganska platt. Jag anser ändå att filmen utmärkte sig inom kategorin makeup och hår. Ingen har kunnat undgå Lady Gagas skönhet eller Adam Drivers voluminösa hår, som verkligen var del i att förmedla tidsandan och känslan i det sena 1900-talet. Jag tycker att filmen i alla fall förtjänar någon statyett – så en Oscar i makeup och hår vore inte fel.

Olof Bärtås

Bästa manus på annan förlaga:
The Lost Daughter

The Lost Daughter
Bild: SF Studios Sverige

Maggie Gyllenhaals fantastiska regidebut The Lost Daughter är baserad på Neapelkvartettens upphovsmakare Elena Ferrantes roman med samma namn från 2006. Maggie Gyllenhaals film uppmärksammades med det prestigefyllda manuspriset på Venedigs filmfestival 2021. Olivia Colman är även nominerad till en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll för sin enastående roll som Leda, den skuldtyngda modersfiguren som semestrar i Italien. The Lost Daughter tävlar givetvis mot storslagna Dune, men vi kan bara hoppas att det är detta mer lågmälda drama som har vunnit kommitténs hjärtan.

Esther Arndtzén

Bästa orginallåt:
Dos Oruguitas 
från Encanto

Den animerade filmen Encanto vann mångas kärlek – både små och storas. I synnerhet låten Dos Oruguitas tycker jag är himla fin. Varmt, svängigt och fullt med känsla sjunger den colombianska artisten Sebastián Yatra. Och kanske just på grund av att den är på spanska, vore det extra roligt om den tog hem priset – det vore en välkomnad breddning av att inte bara uppmärksamma engelskspråkiga låtar. Jag hoppas!

Olof Bärtås