Förlust, begär och ilska. Det var bara några av känslorna förmedlade under Lund Fantastic Film Festivals kortfilmstävling ”Finn Fantastic Shorts”. Lundagårds Elin Syuleymanova var på plats för en gripande session på Kino.
Lund Fantastic Film Festival på Kino lyste upp höstmörkret mellan den 27 oktober och den 5 november. Festivalen har funnits sedan 1995 och bildades av bland annat filmarna Magnus Paulsson och Johan Dernelius i syftet att visa upp en mångfald av filmgenrer och -regissörer.
Den 2 november visades kortfilmerna i ”Finn Fantastic Shorts”. Där tävlade sju svenska kortfilmer om tittarnas röster. Tävlingen var ny för i år, och Lundagård var på plats för att recensera och känna in de uppsluppna ”vibesen”.
Tortoise in Time (2022)
Regissör: Nicklas Dahlström
Först ut: Tortoise in Time. En människa som levt i ensamhet dör utan att någon vet om det, förutom hans kvarlevande sköldpadda. Dagarna går, tidningar åker in genom brevinkastet varje morgon och sköldpaddan lever i en stillsam tillvaro genom att äta från växterna och simma i badkaret.
Men tiden går. Mannen ruttnar och sköldpaddan längtar efter friheten. En film om ensamhet där ingen hör eller ser hur fruktansvärt livets slut kan vara.
Betyg: 4/5 sorgsna amfibier
The Diamond (2022)
Regissör: Vedran Rupic
The Diamond skildrar en äldre mans längtan efter vänskap, genom en komisk verklighet. Den äldre mannen hittar en diamant i en djup grop i skogen som hans armar inte kan nå. Han möter då en overklig filur i minimansformat och de formar en underlig vänskap. Men mannen vill i slutändan utnyttja den pyttelilla för att nå sin skatt.
Omslaget på filmen rubricerar filmen lustigt nog som: ”a story about the world’s smallest man and his tiny friend”. En man som söker något – men är det diamanter eller vänner? Kan han verkligen ha båda? Surrealistisk men underhållande.
3/5 fnissande filurer
Sour Love (2022)
Regissör: Cindy Stenberg
I animationen Sour Love får vi möta en flicka med en sjuklig längtan efter kärlek för vilken hon är beredd att offra och göra (bokstavligen) vad som helst. Pojken hon är förälskad i är värd allt, om så bara för lite av hans för uppmärksamhet.
En obehaglig klang med en poetisk berättarröst och Tim-Burton animation som efterlämnar en förundran över hur galen människan kan bli av kärlek.
5/5 besatta Burtons
Successful Thawing of Mr Moro (2022)
Regissör: Jerry Carlsson
Unika framtidsperspektiv beskrivs i Successful Thawing of Mr Moro. Filmen gestaltar ett framtidsssamhälle där människor kan återvända till livet efter att ha blivit nedfrusna. Milo Moros man har varit frusen i 43 år, men en dag meddelar läkarna att de med ny teknologi äntligen kan väcka honom.
Då drabbas Milo av rädsla. Är han verkligen redo att väcka en gammal kärlek till liv?
4/5 ängsliga äldre män
Picnic (2022)
Regissörer: Jonathan Elfving, Saga Stoltz Sörnäs
Mitt under bråket dyker ett identiskt par upp i Picnic. Foto: Lund Fantastic Film Festival, pressbildI Picnic får vi följa ett par som ska ha en picknick som vid första anblick verkar vara harmonisk. Mannen förstör stämningen med sitt humör genom att bli irriterad och elak mot flickvännen.
När det plötsligt dyker upp ett annat par med samma kläder, samma picknickkorg och samma picknickfilt blir stämningen allt annat än fridfull. En film om en destruktiv relation fylld av svartsjuka, manipulation och som slutar i en maktstrid.
4/5 toxiska pojkvänner
Atonement (2022)
Regissör: Kaveh Akaber
Sist men verkligen inte minst får vi se filmen Atonement. Regissören Kaveh Akaber berättar vid frågestunden att är en film om smärtan av att förlora ett barn.
En drabbande film där vi får följa en kvinnas lidande efter förlusten av sitt barn, gestaltat genom sadistisk hämnd, sorg och våld. En leverans av tunga teman med scener där både hjärtat och tårarna trängs i halsgropen.
5/5 smärtfyllda hjärtslag
Grits (2022)
Regissör: Kim Sundbeck
Vinnaren av tävlingen blev Grits – framröstat av den kanelbulleätandes publiken. Filmen tar sig an filosofiska frågor i ett möte mellan två män vid en busshållplats. Den ena mannen har en förmåga att se in fem minuter i framtiden.
Vid mötet uppstår en diskussion om hans förmåga är en gåva eller en förbannelse. Kan vi verkligen ha fri vilja, om vi kan se in i framtiden?
5/5 fria viljor
Filmerna berörde svåra ämnen om ensamhet, längtan efter kärlek och filosofiska frågor. Efter varje film lämnades jag med en tomhet och en undran kring vad filmerna verkligen symboliserade. Men också uppfylld av känslor kring hur några minuter kunde säga så mycket.