Nu har digitaliseringen gått för långt, menar studenten Alexandra Eckerberg. Nu behöver hon ladda ner en app för att beställa en cappuccino på ett av sina favoritkaffeställen.
Det här är en liten text jag försökt skriva i ett år. Resultatet tycks mig aldrig tillräckligt svalt för att betraktas som sakligt och seriöst och därför skjuter jag upp skrivandet i väntan på att mina känslor för ämnet ska just ”svalna”. Men det gör de inte. I stället blir jag mer och mer upprörd och nu kan jag inte vänta längre. Så här lyder texten:
Ett enkelt sätt att fly undan studentens oglamorösa tillvaro är att spendera en eftermiddag på Grand Hotel i Lund. Där har jag flertalet gånger, för ynka 49 kronor, köpt en känsla av värdighet i form av en rykande varm cappuccino med skummad havremjölk. Men sist jag var där hade något förändrats. När jag med ett obekymrat leende vände mig till personalen i baren med min beställning blev jag hänvisad till – sitt still i båten nu – QR-KODERNA som nyligen klistrats fast på varje bord. Chocken och besvikelsen grep mig på en sekund. Nej, nej, NEJ! Inte ni också, inte Grand Hotel!
Jag kunde ha sträckt på mig och blivit ännu en centimeter lång. Sagt nej tack, jag vill inte skanna någon QR-kod i dag och vänt på klacken. Jag kunde ha ifrågasatt, vänligt så klart, men markerande: hur kommer det sig att ni inte har lust att ge service utan ber era gäster vända sig till sina smartphones på ett hotell som med ordet Grand ämnar sticka ut bland andra hotell och vara snäppet lyxigare, snäppet mer Grandiost? Är QR-koder lyx i er smak? Hur fick ni så dålig smak?
Men jag sa inget av det. Jag gjorde ett halvhjärtat försök till motstånd genom att fråga om jag inte kunde få beställa i baren i alla fall. Blev återigen hänvisad till QR-koderna. Dessutom behövde jag ladda ner appen Weiq och beställa genom den samt betala i appen genom att swisha till Grand Hotel.
QR-menyerna infördes på många håll under coronapandemin som ett sätt att undvika smittspridning via de fysiska menyerna. Att de fortsätter införas 2023 har väl knappast med smittspridning att göra? App-beställningarna möjliggör för restaurangerna att ha färre medarbetare och på så vis spara pengar. Ett tänk som är så kortsiktigt att man blir helt paff. Restaurangerna har blivit en ”sellers market” där kunderna förväntas effektivisera verksamheten åt personalen.
Nästa gång jag blev kaffesugen – det händer ganska ofta för studerande – gick jag i stället till ett mindre café runt hörnet från Grand. En kvinna som satt i närheten av mig frågade servitrisen om hon kunde ladda sin mobil. Servitrisen svarade att det kanske leder till strömavbrott eftersom elsystemet är lite rostigt. Motsatsen till digitalisering alltså. De hade dessutom en gullig liten hund vid disken man kunde hälsa på. Och framför allt fick jag beställa min cappuccino av en människa.
Alexandra Eckerberg, student
Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribenternas egna. Instruktion för replik finnes här.