Temat ”lyx” avhandlas i tolv handgjorda pixiböcker. Lundagård imponeras!
En utdöd fågel är inte att likställa med ett utdött magasin! Efter en lång väntan släppte den litterära tidskriften Ta Tillbaka Dronten i mars sitt andra nummer – denna gång på temat ”lyxigt.”
Totalt består numret av tolv böcker i, av redaktionen beskrivet, ”pixibok”-format. I verkligheten är de mer som små, hårda, handbundna kvadrater med sidor som inte är fastlimmade utan trillar ut likt någon slags origami när de slås upp. Onekligen mycket söta.
Varje bok är skriven av varsin poet eller grupp poeter. Det lyxiga temat tolkas på olika vis: allt från grilled cheese-mackor till manifest är på tapeten. Böckerna innehåller också i varierande utsträckning illustrationer och fotografier som komplement till dikterna.
Poesi är ett begrepp som rymmer mycket. Likaså har författarna bakom Ta Tillbaka Dronten valt att gestalta sina texter på mycket olika vis. Linus Kuhlin har skrivit en bok med titeln Vild gravitation som närmast får beskrivas som en novell. Protagonisten Joanna leder narrativet kring den första upplevda åtrån och relationer över tid. En spelad glamour med underliggande obehag.
Johanna Arderups En sparar du till barnen är å andra sidan mer av en serie, bestående av bildkollage och kortare texter. Lika komiskt som visuellt tilltalande får man följa Peder som investerat i ett fondbolag med inriktning lyxvarumärken.
Personligen har jag svårt att avgöra vilken av de tolv böckerna jag gillar mest, men särskilt uppskattar jag Norah Långs Folk klättrar efter dig och signaturen Lizzas Halvsannheter/Halvsanningar. Den förstnämnda för den vackra diktningen om kärlek i ekonomisk logik. Den senare för det mycket underhållande brottsprotokollet om den stora plåga svenskar utsätter norrmän för genom att inte betala sockerskatt.
Ta Tillbaka Dronten visar i sitt andra nummer på poesins mångfald. Men framförallt lyckas de mycket väl uppfylla beskrivningen av sig själva som ”ett litet sätt att underhålla sig”.
Denna recension publicerades ursprungligen i Lundagård nr. 3 2023.