I lördags var det återigen dags för årets upplaga av FLYing. Eventet där LTH-"nollorna" ska flyga över sundet med sina egensnickrade farkoster. Tidningen Lundagårds fotograf Johanna Nilsson var på plats i ett soligt Helsingborg.
På kartan ser det inte ut att vara långt, avståndet mellan Helsingborg och Helsingör. Men trots noga förberedelser var det ingen som var nära att ta sig över till grannlandet i väst.
– Jag tror vi kommer till USA! Jag tror vi skjuter över Danmark, säger Janusz Bednarski, ”nolla” på F-sektionen på Lunds tekniska högskola (LTH).
Hur lång tid tog det att bygga farkosten?
– Ja, det är alltid en fråga om månader när vi pratar om sådana här saker. Vi har väldigt mycket sponsring från Elon Musk…men 2 dagar, säger Janusz Bednarski.
Det är inte bara funktionaliteten som är viktig för de olika sektionslagen. En farkost är ingenting utan dess design.
– Vår grupp heter Interstellar så vi tog lite inspiration från den filmen och försökte forma något som både är snabbt och snyggt, säger Janusz Bednarski.
Idéerna skiljer sig dock mycket mellan lagen. Thilda Quist, heltidare vid Teknologkåren, berättar att de tänkt utanför ramarna.
– Nollningsutskottet på kåren satte temat ”En strålande nollning” och de tänkte sol och fint och så, men vi tänkte på Barsebäck. Kärnkraftverket Barsebäck, säger hon.
Även Adam Lardner, ”nolla” på V-sektionen, har haft ett designmedvetet tänk när farkosten byggts ihop. Fast allt blev inte riktigt som det var tänkt.
– Vi hade egentligen fler grejer på gång, men det var svårt att få in i bussen och så där. Det är Vestside så vi tänkte måla den svart, sådär lite Jeep-aktig, säger han.
Det var inspirationen?
– Ja, lite Hummer-limo-aura, säger Adam Lardner.
Utöver funktionalitet och design är säkerhetsaspekten en faktor i bygget. Men att ett lika stort fokus legat där skulle vara en överdrift.
– Vi har en bromspedal…det är väl typ det. Det behövs inte så mycket mer tänker jag, säger Adam Lardner.
Thilda Qvist säger dock att deras farkost har ett något större säkerhetstänk.
– Vi har hjälm, flytväst och en krok så vi kan dra upp den, säger hon.
– Den är inte byggd för skönhet, eller jo, skönheten, men inte skönsittningen, säger hon.
Tävlingen är inspirerat av energidrycksföretaget Red Bulls Flugtag-event, som går ut på att bygga farkoster du sedan ska flyga iväg med. LTH:s FLYing är dock arrangerat av Teknologkåren i Helsingborg.
– Målet är att komma över till Helsingör, men det misslyckas de flesta med. Det är ett evenemang för att ha en sammanhållning mellan alla sektioner, säger Ahmed Hisham, general för FLYing.
– Det är ju en del av LTH:s nollning. Men det är också för att Lund ska komma upp till Helsingborg och veta att det finns en sektion i Helsingborg också, så man också får en bild av att det finns någonting utanför Lund, säger Ahmed Hisham.
Eventet har varit en del av nollningen i ungefär 20 år och i år beräknades 1200 till 1500 personer ha varit delaktiga.
– Det är för att folk ska kunna lära känna varandra och för att folk från andra sektioner ska kunna träffa varandra, ha kul ihop, skapa minnen och gemenskap, säger Ahmed Hisham.
Nedan följer ett fotoreportage från eventet som ägde rum lördag den 2 september.