Den norske författaren och dramatikern som varit ett favoritnamn under flera års tid får priset.
– Det var ett ganska säkert val, säger Paul Tenngart, studierektor och universitetslektor i litteraturvetenskap vid Lunds universitet.
Svenska Akademiens ständige sekreterare Mats Malm presenterade klockan 13.00 årets Nobelpris i litteratur. Efter att priset enligt experter blivit allt svårare att tippa med åren blev det nu en av de verkliga favoriterna som mottog priset. Jon Fosse har den senaste tiden toppen bettinglistorna tillsammans med den kinesiska författaren Can Xue. Även hos Lundagårds kulturredaktion har Jon Fosse varit ett hett namn, där Jonathan Juhlin tippade honom som vinnare.
– Ja, det var ju ett ganska väntat pris, det var nog min första känsla. Jag blir inte överraskad alls, säger Paul Tenngart universitetslektor och studierektor i litteraturvetenskap vid Lunds universitet och fortsätter:
– Men det är inte bara en tråkig känsla, utan det är ju kul att det blir en dramatiker! Det är det första dramatiska priset på många år. Det är välförtjänt.
Jon Fosse föddes 1959 i Haugesund i Norge och gjorde sin debut 1983 med romanen Raudt, svart. Sedan dess har han skrivit och publicerat flitigt, med ett tjugotal prosaverk, 27 egenskrivna pjäser och ett handfull samlingar poesi. Många av hans verk har översatts till svenska och han var så sent som tidigare i år aktuell på den svenska teaterscenen med en dramatisering av den ungerska författaren Ágota Kristófs centralverk Den stora skrivboken.
Trots Jon Fosses breda produktion menar Paul Tenngart att det alltid finns något som utmärker att det är just Jon Fosse som skrivit
– Man ser alltid att det är han, det gör man direkt. Det är väldigt språkligt medvetet, existentiellt och nyskapande och egenartat, men det är för den sakens skull inte svårtillgängligt. Det där är en väldigt svår balansgång som jag tycker att han lyckas med.
Att beskriva Jon Fosses författarskap som ”nyskapande” är Paul Tenngart inte ensam om. Nobelkommittén beskriver hans författarskap liknande genom sin motivering: ”för hans nyskapande dramatik som ger röst åt det osägbara”.
– Det är intressanta ord som placerar valet i Nobelprisets historia i stort, säger Paul Tenngart om motiveringen.
– ”Nyskapande” är intressant för det pekar mot den tekniska eller formella språkliga skickligheten och pekar in mot det litterära hantverket på ett sätt som inte betonats så mycket under de senaste decennierna.
Trots att Jon Fosse presenterar sina existentiella teman och litterärt nyskapande tekniker på ett tillgängligt sätt tvivlar Paul Tenngart att han kommer få det där riktigt populära genomslaget.
– Han kommer nog fortsätta att befinna sig i en mer litterär sfär. Ett nobelpris når man alltid nya läsare och han kommer säkert nå ut till många, men inte lika många som Ernaux det tror jag inte.
Jon Fosse blir den fjärde norske författaren att motta Nobelpriset i litteratur efter Bjørnstjerne Bjørnson (1903), Knut Hamsun (1920) och Sigrid Undset (1928). Han blir den 103:e mannen att få priset – endast 17 av de totalt 120 pristagarna har varit kvinnor.